Toyota Material Handling Europe ger ut sin andra hållbarhetsrapport

Toyota Material Handling Europe ger ut sin andra hållbarhetsrapport

Nyligt publicerades den andra hållbarhetsrapporten från den ledande  tillverkaren av truckar, Toyota Material Handling Europe (TMHE), som visar  företagets engagemang att maximera säkerhet, optimera affärsprocesser och minska  miljöpåverkan över hela värdekedjan. Företaget bekräftar därmed på nytt sin  ledande position ifråga om hållbarhet i Europa.

Rapporten ‘Dual Impact: together we make a difference’ delger betydande  framsteg inom 24 av de 25 bestämda hållbarhetsmålen. Den bekräftar de  ansträngningar som TMHE, dess partners och intressenter har gjort för att  uppfylla målen och förbättra hållbarhetens prestanda.EcoVadis,  som bedömer och betygssätter leverantörers hållbarhet, har klassificerat Toyota  Material Handling Europe bland 2 % av världens bästa företag. Det betyder att  Toyota har visat en öppenhet som givit en klassledande ranking och har  uppnått  ‘Advanced CSR engagement’.

Maximera säkerheten
Toyota Material Handling siktar på noll olyckor och har lyckats minska  bortkastade dagar på fabrikerna med 67 % under de senaste två åren. Som en  officiell kampanjpartner för Europeiska arbetsmiljöbyrån (EU-OSHA), är företaget  en av de mest aktiva partnerna inom EU-OSHA:s nätverk. Toyota har åtagit sig att  öka säkerhetsnivån vid utbildningar för truckförare och lagerchefer och aktivt  engagera EU-OSHA:s nätverk som en central grupp.

Optimera  affärsprocesser
EcoVadis betygsatte Toyota Material Handling bland de 3 % bästa  leverantörerna i världen för dess arbetspraxis, engagemanget att odla talanger  och för främjandet av en företagskultur över hela företaget och  leverantörsbasen.

Minimera miljömässig påverkan
Genom att fokusera på hållbarhet, ökar Toyota Material Handling sina  inkomster samtidigt som utsläppen minskar med smartare bilparker, byggnader och  tillverkningsprocesser. Genom strategin Dual Impact hjälper Toyota sina kunder att uppnå betydande energibesparingar.

Större omfattning
Den här andra rapporten utökar bolagets rapportering till att omfatta  ytterligare verksamheter i Belgien, Tjeckien, Danmark, Tyskland, Italien och  Spanien och inkluderar över 82 % anställda. Företaget åtar sig att täcka över 90  % anställda för nästa rapport för att minska energiförbrukningen över  verksamheterna i Europa med 10 % mot referensåret 2012. En komplett översikt  över våra hållbarhetsmål finns i hållbarhetsrapporten.

Kvalitetsprodukter och tjänster har även en betydande påverkan på det tredubbla slutresultatet, vilket är orsaken till att redovisningen även inkluderar Toyotas ansträngningar att förbli "Nummer 1 inom kundnöjdhet". Företaget är stolt över utmärkelsen iF Universal Design expert och konsumentmärkningar för två av dess produkter: BT Movit S-serien och N-serien, sortimentet Care Equipped for Mobility Support.

Tom Schalenbourg, direktör för hållbar utveckling hos Toyota Material  Handling Europe, säger, “En rapport är bara toppen på isberget – för att driva  en ansvarstagande verksamhet måste det finnas kontinuerliga förbättringar. Våra  partners, bland annat WSP, PWc och Cloudapps, ökar värdet inom denna process. De  hjälper oss att noggrant övervaka, värdera och rapportera vår prestanda. Som ett  företag är vi angelägna att uppfylla och överstiga våra mål och förbli en  industriledare inom hållbarhet".