Toyota Material Handling Europe officiell partner till olympiska och paralympiska spelen i Paris 2024

• Toyota Material Handling Europe och Toyota Motor Europe samarbetar för att leverera ett brett utbud av hållbara lösningar till de olympiska och paralympiska spelen i Paris 2024
  • Smarta eldrivna truckar kommer att stödja logistiken och verksamheten
  • Stöd för att uppnå renare spel och en målsättning att minska utsläppen

Toyota Material Handling Europe blir en del av de olympiska och paralympiska spelen i Paris 2024, meddelar företaget.

I samband med Toyotas globala partnerskap med de olympiska och paralympiska spelen kommer Toyota Material Handling Europe att leverera utrustning för materialhantering för att möjliggöra smarta och hållbara aktiviteter i Paris.
Partnerskapet ska fullt ut utnyttja det befintliga sortimentet från Toyota Material Handling Europe – inklusive motviktstruckar, låglyftare och staplare genom att använda en kombination av el- och bränslecellsteknik – men även använda nylanserade modeller. Företaget planerar också att lansera helt nya, framåtblickande koncept inom varutransport, som bidrar till spelens målsättning att göra alla sina evenemang koldioxidneutrala eller koldioxidnegativa.

Moderbolag för Toyota Material Handling Europe, Toyota Industries Corporation, ingår i Toyota Group-koncernen. Toyota har deltagit i Olympic Partner-programmet (TOP) sedan 2015, och Toyota Motor Corporation har sedan dess levererat mobilitetslösningar och -tjänster till spelen. Vid de olympiska och paralympiska spelen i Paris 2024 ska detta tas ett steg längre: Toyota Motor Europe och Toyota Material Handling Europe ska båda leverera lösningar för en säker, hållbar och intelligent rörlighet för varor och människor under Beyond Zero-konceptet.

”Även om vi arbetar inom olika verksamheter i Toyota-koncernen, var det självklart för oss att samarbeta för att få fram de mest kraftfulla och kompletta lösningarna till Paris”, säger Ernesto Domínguez, VD och koncernchef, Toyota Material Handling Europe. ”Vi delar vår grundares innovativa anda, värdegrund och engagemang för att skapa positiva transportupplevelser – och vi delar också en känsla av stolthet och känner oss priviligierade att få bidra till de inspirerande evenemangen i Paris 2024.
”Samtidigt bemöter vi en av samhällets mest akuta utmaningar: att uppnå klimatneutral mobilitet som uppfyller alla våra behov, både för människor och varor. Inom ramen för ett fruktbart samarbete kan vi uppnå mycket mer än när vi arbetar var för sig.”

Arbetet mot 2024 har redan påbörjats
Toyota Motor Europe och Toyota Material Handling Europe har redan inlett samarbetet: Beyond Zero City, en utställning på Tekniska museet i Stockholm, där Toyota är huvudsponsor.

Zero City visar hur stadsrummet skulle se ut utan fossildrivna bilar, med hållbar och bekväm kollektivtrafik, och där digitalisering och elektrifiering gör mobiliteten säkrare, renare och effektivare. Förutom att visa stadens förvandling, utforskar den Toyotas omställning från fordonstillverkare till ett modernt mobilitetsföretag; de presenterade teknikerna från Toyota omfattar autonoma elfordon, AI-assisterade palldrönare och Toyota Human Support Robot.

Tom Schalenbourg, Director Sustainable Development på Toyota Material Handling Europe, tillägger: ”2021 gick vi med i FN:s Race to Zero och förband oss att sätta upp vetenskapsbaserade mål för att få våra utsläpp att överensstämma med Parisavtalets mål på 1,5 grader. Fram till 2031 strävar vi efter att ställa om alla våra byggnader och fordonsparker till 100 % förnybar energi, samt minska utsläppen i hela värdekedjan med 55 % i linje med EU:s klimatpaketet Fit for 55.”

”Paris 2024 har också gått med i FN Race to Zero och siktar på att minska utsläppen med 50 % jämfört med tidigare spel. Om vi kan hjälp dem att nå detta mål, är det till fördel för oss båda.”

Toyota Material Handling Europe (TMHE) är den europeiska regionala organisationen inom Toyota Material Handling Group, som är en del av Toyota Industries Corporation – världens ledande leverantör inom materialhantering. TMHE hjälper företag i alla storlekar, i över 30 europeiska länder, med ett komplett sortiment av Toyotas motviktstruckar, BT-lagerutrustning och tjänster samt lösningar och innovationer med mervärde, som automation, connectivity och energilösningar. Över 95 % av truckarna tillverkas vid våra europeiska fabriker i Sverige, Frankrike och Italien – alla enligt TPS (Toyota Production System) kvalitetsstandarder. Läs mer för att uppnå exceptionell effektivitet i din verksamhet. www.toyota-forklifts.eu.

Akiko Elmwall

PR Executive - Toyota Material Handling Europe Marketing & Strategic Planning - Toyota Material Handling Europe 0142-86 000