Toyota Material Handling förbättrar BT Opus-serien med orderplocktruckar för förstanivån

Toyota Material Handling har två nya orderplocktruckar för förstanivån i sitt omfattande program med lagerutrustning. BT Opus OSE180X och BT Opus OSE180XP är konstruerade för orderplockning på första- och andranivån i högintensiva applikationer. Den maximala lastkapaciteten är 1800 kg och båda modellerna har samma egenskaper och utrustning, med undantag för att Opus OSE180XP har en höj- och sänkbar förarplattform för smidigare plockning på andranivån. Orderplockning är extremt arbets- och personalintensiv, vilket gör säkerhet och produktivitet speciellt viktigt för personal i sådana applikationer. Med tanke på detta har både Opus OSE180X och OSE180XP konstruerats för utmärkt ergonomi, hastighet och acceleration för att maximera förarsäkerhet, komfort och produktivitet. E-man-styrning ger ett logiskt och användarvänligt gränssnitt mellan förare och truck för säker och högproduktiv plockning. Denna innovativa konstruktion innehåller ett styrhandtag med servostyrning för säker hantering med en hand och utmärkt sikt vid backning. Justerbar styrning sidledes innebär att styrarmen kan flyttas till truckens vänstra eller högra sida, beroende på vad föraren föredrar. Den logiska placeringen av reglagen gör det dessutom lättare för förare att lära sig att köra trucken. Styrarmen med servostyrning gör att föraren alltid har sina armar innanför truckens profil, vilket ökar säkerheten. Automatisk hastighetsreduktion vid snäva svängar bidrar också till att minska olycksriskerna. Låg instegshöjd och gaffellyft upp till 800 mm gör det möjligt för förarna att arbeta bekvämt och effektivt för optimal produktivitet. Förarna kan justera gaffelhöjden under tiden de arbetar för att minska påfrestningarna på knän och rygg. Regenerativ bromsning, tillsammans med den robusta och pålitliga CAN-bus-tekniken, innebär maximal tillgänglighet, snabbt och enkelt underhåll och minskat komponentslitage. Utmärkt acceleration och topphastigheter på 7 km/h (med full last) och 12 km/h (utan last) minskar tiden mellan plockstationer, vilket ger ökad effektivitet och produktivitet. Ett smalt chassi med en bredd på 790 mm gör att trucken blir lätt att manövrera i trånga gångar. Med gaffellängder upp till 2850 mm, kan gafflarna klara upp till fyra rullburar eller två europallar, beroende på kundernas specifika behov. Opus OSE180XP-modellen är utrustad med en plattformlyft som gör det enkelt att plocka från andranivån. Plattformen har en maximal lyfthöjd på 980 mm och bidrar till förbättrad flexibilitet och produktivitet i applikationer med plockning på andranivån. Förare kan köra Opus OSE180XP på ett säkert sätt när plattformen är i upplyft läge, vilket sparar tid och bidrar till mer ergonomisk plockning. – Kunder förstår att orderplocktruckars konstruktion är mycket viktig för att nå produktivitet i toppklass samtidigt som hanteringen är säker och förarvänlig, säger Charlotta Björklund, Product Marketing Manager för lagerutrustning på Toyota Material Handling Europe. Orderplocktruckarna BT Opus OSE180X och BT Opus OSE180XP är konstruerade för att skydda förare och gods, samtidigt som det gör att förarna kan arbeta snabbt, bekvämt och effektivt. – TMHE arbetar hängivet för att erbjuda ett omfattande program av produkter och tjänster inom materialhantering, fortsätter Charlotta Björklund. Genom att utöka vår serie med BT Opus orderplocktruckar, kan vi erbjuda kunderna ytterligare två modeller som passar deras specifika behov. Opus OSE180X och Opus OSE180XP ingår i vårt program med BT Opus orderplocktruckar för låg- och mellannivå med lastkapaciteter från 1000 kg till 2500 kg.