Toyota Material Handling på CeMAT 2016 - nytänkande inför framtiden

Toyota Material Handling på CeMAT 2016 - nytänkande inför framtiden

Tänk CeMAT, tänk Toyota. Det är Toyota Material Handlings tema för årets evenemang, som återspeglar en mångfald av idéer och koncept som företaget har utvecklat för truckförare och logistikchefer. Många av koncepten finns tillgängliga i dag, men vissa av idéerna är mer framtidsinriktade.

Ett av de viktigaste områdena bland Toyotas CeMAT-presentationer fokuserar på energisystem. Två av de senaste truckserierna som har lanserats av företaget kommer att visas på plats. Det rör sig om BT Staxio P-seriens staplare och motviktstruckarna Toyota Traigo 48V, där båda finns tillgängliga med system för li-jon-batterier. Detta innebär att Toyota nu kan erbjuda litiumjon-batterier till hela deras utbud av elektriska standardmodeller, däribland skjutstativtruckar och plocktruckar.

Andra nya energisystem som presenteras omfattar bränslecellsteknik, som redan används hos vissa av Toyotas europeiska kunder, samt de senaste förbränningsmotorerna. De sistnämnda utmärks av sin höga bränsleeffektivitet som inte påverkas lika mycket av intensiva körstilar, viket i vanliga fall kan öka bränsleförbrukningen med upp till 35 procent.

Smart dynamik
På CeMAT 2014 presenterade Toyota sitt Smart Truck-koncept som utgår ifrån företagets prisbelönta I_Site-system där truckarna är uppkopplade online via vanliga telekommunikationsnätverk för att överföra data om truckens prestanda och förarens arbete. På CeMAT 2016 utvecklar Toyota det här konceptet ytterligare med en specialområde som kallas för Smart Dynamics-zonen. Zonen består av en futuristisk kupol inom Toyotas paviljong och visar ett flertal fördelar för logistikchefer som använder sig av smarta truckar. Bland fördelarna märks ökad säkerhet, bättre förarbeteenden samt förbättrad service och lägre energiförbrukning. Andra viktiga nyheter är användning av data för att förbättra användningen av truckar vid flexibla uthyrningar samt konceptet med smarta riktmärken för att utvärdera och jämföra truckars användning på olika platser.

Enkel automation
Toyota har starka meriter och lång erfarenhet av att ta fram och tillhandahålla automatiserade lösningar, och ett flertal automatiserade koncept kommer att demonstreras under årets CeMAT. Den här gången ligger fokus dock på enkelhet. Många av Toyotas kunder använder sig av automation inom utvalda områden av verksamheten, samtidigt som andra områden sköts manuellt. På så vis kan utvecklingen och styrningen av system bygga på standardmodulerna som finns tillgängliga från Toyota. Detta sparar både tid och pengar samt löser de bekymmer som många truckförare tidigare har haft med funktioner som de uppfattar som komplicerade och riskfyllda.

Slimmad produktion i praktiken
Toyota har i många år förknippats med affärshanteringskoncept, bland annat välkända Toyota Production System (TPS) – slimmade tillverkningsprocesser (så kallad ”lean production”) som tillämpas av företag över hela världen. På CeMAT 2016 kommer Toyota att presentera ett utdrag från produktionslinjen av Toyota Tonero för att visa hur TPS används och vilka kvalitetsfördelar det ger.

Visning av framtida teknik
Ett särskilt intressant inslag under årets evenemang är en visning av framtida teknik som demonstrerar ett antal nya tillvägagångssätt som Toyota överväger att tillämpa för framtidens materialhantering. Under visningen uppmuntras våra besökare att ge feedback som sedan kan användas vid utformningen av lösningarna. Visningen omfattar ett antal progressiva koncept, bland annat fjärrstyrning och aktiva lastbärare.