Toyota Material Handling ställer ut på Logistikmässan i Malmö den 9-10 april

Toyota Material Handling ställer ut på Logistikmässan i Malmö den 9-10 april

På den viktiga mötesplatsen på Malmömässan, i monter E:21, passar Toyota på att visa ett urval ur sin bredd av produkter och tjänster. Den effektiva och miljövänliga låglyftaren BT Levio LPE240 med litium-jon batteri visas jämte den kompakta mångsidiga motviktstrucken Toyota Traigo 24. I sin monter visas även Toyota SpotMe, varningssystemet för säkrare lager och truckmiljöer, som varnar truckförare och fotgängare i områden med begränsad sikt.

Seminarium om Ledarskap för Lean

Toyota arrangerar seminarium med temat Ledarskap för Lean – Hur man förändrar en verksamhet mot Lean. Per-Ola Post ger en inblick i hur man ska agera för att leda TPS-arbetet (TPS = Toyota Production System, d.v.s. förebilden för Lean).
Seminariet genomförs onsdagen den 9 april kl. 16.00-16.45.

Seminarium om Riskanalys
Minimera olycksrisken med hjälp av riskanalys med truck och kran i centrum. Toyotas seminarium lyfter hur man, via ett Systematiskt ArbetsmiljöArbete, identifierar och bedömer riskerna samt upprättar handlingsplan. Med syfte att öka säkerheten och minska olycksrisken på arbetsplatsen. Riskanalys genomförd på rätt sätt ger ökad trygghet och säkerhet på arbetsplatsen, med minskade kostnader för skador och sjukskrivningar som följd.
Seminariet genomförs torsdagen den 10 april kl. 14.30-15.15.

Effektiva litium-jon-truckar

Toyota har gjort omfattande fälttester av sina litium-jon-truckar i flerskiftsapplikationer hos kunder i flera europeiska länder. Dessa litium-jon-drivna lagertruckar går att köra längre på mindre energi och till lägre kostnader. De erbjuder flerskiftsanvändare avsevärda fördelar jämfört med truckar med traditionella blysyrabatterier när det gäller produktivitet, kostnadseffektivitet och koldioxidutsläpp. Hittills är Toyota den enda truckleverantören som erbjuder ett brett utbud av litium-jon-truckar – en perfekt lösning för att eliminera behovet av extra batterier och batteribyten. Endast ett litium-jon-batteri krävs för flerskifts- och intensiva applikationer. Litium-jon-batteriet behöver bara en timme för att återladdas fullt. Laddningen kan spridas ut över arbetsdagen och genomföras under naturliga pauser som kaffe- eller lunchraster.

Toyota Traigo 24

Toyota Traigo 24 – den mest kompakta av våra eldrivna motviktstruckar. De 3-hjuliga
modellerna i Toyotas Traigo 24-serie är lättmanövrerade i trånga utrymmen, vilket gör dem idealiska för smalgångsstapling. Alla motviktstrucksmodeller finns med ett brett utbud av hytter för inomhus- och utomhusbruk samt är utrustade med säkerhetssystemet Toyota SAS och kraftfulla AC-motorer för maximal säkerhet och produktivitet.

Toyota SpotMe ökar säkerheten i lager

Lager och miljöer där truckar kör är trånga med mycket aktivitet och snabba rörelser och
där det ofta inte finns så många trafikregler. Självklart krävs extra uppmärksamhet av truckförare och fotgängare för att upprätthålla en hög säkerhetsnivå. Toyota SpotMe varnar truckförare och fotgängare i områden med begränsad sikt när det är risk för krockar. SpotMe skyddar förarna, truckarna och godset.
Dess infraröda, riktningskänsliga sensorer känner av närvaron och rörelsen av truckar och
fotgängare vid korsningar och kan varna dem för kommande trafik bakom hörn och i mötande truckgångar. När en potentiell krock upptäcks börjar en varningsenhet att blinka, vilket väsentligt bidrar till att minska risken för kollisioner.