Toyota presenterar en komplett serie motviktstruckar med hög kapacitet

Toyota presenterar en komplett serie motviktstruckar med hög kapacitet

Toyota Material Handling Europe (TMHE) kompletterar Toyota Tonero-familjen med förbränningsmotordrivna motviktstruckar, den helt nya Tonero-serien med truckar mellan 3,5 och 8 ton. Lanseringen sker i samband med CeMAT-mässan i Hannover i maj.

TMHE presenterar en ny serie med diesel- och gasoldrivna truckar för intensiva applikationer. De kan hantera laster från 3,5 upp till 8,0 ton. Med dessa nya modeller är nu Toyota Tonero-familjen komplett och passar perfekt för de lättare upp till de mest krävande materialhanteringsbehoven. Den robusta och mycket tillförlitliga Toyota Tonero drar nytta av de starka egenskaper som finns i hela familjen. Truckarna har Toyotas industrimotorer, mycket god stabilitet och överlägsen runt-om-sikt.

Den nya serien kommer med två helt nya industrimotorer som har utvecklats internt för att ge Tonero-truckarna högkvalitativ prestanda, tillförlitlighet och effektivitet. Toyota-motorn 1KD (55 kW) med bränsleinsprutning av common rail-typ, ger hög acceleration samt höga kör- och lyfthastigheter. Dessutom ger den utsläppsnivåer klart under Steg IIIB-nivån utan behov av partikelfilter. Den kompakta Toyota 1FS (63 kW) för gasol/bensin har elektronisk bränsleinsprutning och ger optimal truckprestanda och bränsleeffektivitet.

Den nya 3,5-8,0-tonsserien har också en variabel kolvpump och servostyrning som känner av lasten, vilket förbättrar energieffektiviteten och reducerar bränsleförbrukningen.

Truckens överlägsna stabilitet nås med det välrenommerade Toyota SAS (System of Active Stability) tillsammans med truckens konstruktion och låga tyngdpunkt. Tillsammans skyddar det både förare och last vid körning, kurvtagning och lyft samt bidrar till ökad lönsamhet.

Den förnämliga runt-om-sikten ger föraren en vidöppen 360°-sikt vid hantering av gods på marknivå eller höjd, genom stativet eller förarskyddstaket. Det minimerar risken för skador och bidrar till att hålla en exemplariskt hög säkerhetsstandard.

”Våra nya 3,5-8,0-tons Toyota Tonero-truckar har konstruerats för att leverera exceptionell effektivitet och göra våra kunder ännu nöjdare. De är perfekta för intensiva applikationer och pålitliga när det gäller att hantera tunga laster snabbt, säkert och produktivt. Vi är stolta över att presentera en komplett familj med truckar som drivs av Toyotas industrimotorer på den svenska marknaden. De har Toyotas senaste motorteknik och förstärker oss ytterligare som ett lösnings- och kundorienterat företag”, säger Henrik Åkerlund, produktansvarig Toyota på Toyota Material Handling Sweden.

Toyota Tonero 3,5 till 8,0-tonstruckar kommer att vara några av många nya produkter, lösningar och tekniker som Toyota Material Handling kommer att presentera under CeMAT 2014 (19-23 maj).
Välkommen till Paviljong 32!

- Slut -