Toyotas fälttester bekräftar effektiviteten hos litium-jon-truckar

Toyotas fälttester bekräftar effektiviteten hos litium-jon-truckar

Truckarna med litium-jon-batterier från Toyota Material Handling Europe (TMHE) ger kunderna stora fördelar vid flerskiftsanvändning eller vid intensiva applikationer inom produktion och lager.

Efter att ha visat sin första litium-jon-prototyp på CeMAT 2011, har TMHE genomfört omfattande fälttester av sina litium-jon-truckar i flerskiftsapplikationer hos kunder i olika länder. Dessa har bekräftat produktkvalitén samt bevisat hållbarheten och affärsfördelarna som kan uppnås i verkliga applikationer.

Stora fördelar vid flerskiftsanvändning och i intensiva applikationer

Toyotas litium-jon-erbjudande omfattar lågplocktrucken BT Optio OSE250 och låglyftarna BT Levio LWE200, BT LPE200 och BT LPE240. Dessa litium-jon-drivna lagertruckar går att köra längre på mindre energi och till lägre kostnader. De erbjuder flerskiftsanvändare avsevärda fördelar jämfört med truckar med traditionella blysyrabatterier när det gäller produktivitet, kostnadseffektivitet och koldioxidutsläpp.

Fabriker och lager som använder sina truckar med blysyrabatterier i mer än ett skift måste vanligtvis byta batterier. Dessa flerskifts- och intensiva applikationer måste investera i extra batterier och batteribytesutrustning för att klara sina skift och måste använda arbetstid till att byta de urladdade batterierna och sätta in laddade batterier i truckarna.

Hittills är Toyota den enda truckleverantören som erbjuder ett brett utbud av litium-jon-truckar – en perfekt lösning för att eliminera behovet av extra batterier och batteribyten. Endast ett litium-jon-batteri krävs för flerskifts- och intensiva applikationer.

Effektivare, lägre kostnader och mindre miljöpåverkan

Litium-jon-batteriet behöver bara en timme för att återladdas fullt. Laddningen kan spridas ut över arbetsdagen och genomföras under naturliga pauser som kaffe- eller lunchraster.

Med sin intelligenta konstruktion använder Toyotas litium-jon-truckarmindre energi, vilket innebär minskad elanvändning och lägre kostnader med upp till 30 procent. Det betyder i sin tur minskade koldioxidutsläpp och mindre miljöpåverkan.

Litium-jon-batterierna i Toyotas truckar har bättre hållbarhet. Jämfört med konventionella blysyrabatterier har de vanligen tre gånger så lång livslängd, vilket ger god långsiktig ekonomi.

”Vi erbjuder våra kunder litium-jon-drivna truckar för att bidra till förbättrad hanteringseffektivitet samt minskade kostnader och koldioxidutsläpp”, säger Craig Walby, Director Product Management vid Toyota Material Handling Europe. ”Vi vänder oss särskilt till flerskiftsanvändare, som kommer att bli de första att anamma den nya tekniken och som också drar störst affärsmässig nytta.”

-Slut-

Presskontakt Toyota Material Handling Sweden:

Karin Lundström, Informationskoordinator
Skicka e-post

Lotta Johansson, Produktansvarig BT
Skicka e-post

OmToyota Material Handling Sweden

Toyota Material Handling Sweden är Sveriges ledande leverantör av truckar och därtill kopplade tjänster som service, reservdelsförsörjning, uthyrning, finansiering och förarutbildning. Vi marknadsför ett heltäckande sortiment av truckar, där BT och Toyota kompletteras med Kalmar. Företaget utför också service på marknadens samtliga märken. Antalet medarbetare är cirka 500, varav 320 ingår i
den rikstäckande serviceorganisationen. I vår strävan efter överlägsen kvalitet genomsyrar The Toyota Way vår företagskultur, våra ideal och vårt sätt att arbeta.

Omsättningen var under 2012 cirka 1,3 miljarder kronor. www.toyota-forklifts.se