Toyotas lågplocktruck BT Optio L är vinnare av iF product design award 2012:

Toyotas lågplocktruck BT Optio L är vinnare av iF product design award 2012:

Vinnare av iF product design award 2012:
BT Optio L-serien från Toyota Material Handling Europe

Ett bevis på Toyota Material Handling Europes fortsatta fokus på innovation, kvalitet, säkerhet och tillförlitlighet.

Den nya lågplocktruckserien BT Optio L, tillverkad av Toyota Material Handling Europe (TMHE) har tilldelats iF product design award 2012. Under 58 år har iF product design award varit ett internationellt erkänt bevis på prisbelönad design och iF-stämpeln har blivit en symbol för oöverträffade prestationer inom design.

BT Optio L-serien, som är TMHEs nya serie med orderplocktruckar för lågnivå, deltog i kategorin Special Vehicles/construction/agriculture och valdes ut för ett iF product design award bland 2 923 bidrag. Bland utvärderingskriterierna fanns aspekter som designkvalitet, finish, materialval, innovationsgrad, miljöpåverkan, säkerhet, funktionalitet och ergonomi. BT Optio L-serien utvecklades kring konceptet Smooth Operator, för att ge förarna bäst möjliga arbetsförhållanden för maximal produktivitet kombinerad med utmärkt ergonomi och därigenom minimal påfrestning för föraren.

”På Toyota Material Handling Europe har vi alltid haft ett tydligt fokus på innovation. Vi arbetar nära våra kunder när vi lanserar nya produkter och lösningar”, säger Jonas Tornerefelt, Senior Vice President, Marketing and Strategic Planning, TMHE. ”Tack vare återkopplingen från kunderna kan vi genomföra ständiga förbättringar på våra produkter för att möta deras höga krav, som sträcker sig från höga prestanda till låga totalkostnader liksom minimal miljöpåverkan och maximalt samhällsansvar.”

Detta är inte första gången som en ny produkt från TMHE har fått erkännande – 2009 tilldelades både låglyftaren BT Levio och den elektriska motviktstrucken Toyota Traigo 48 iF product design award. TMHEs Product Design Center, som leds av Magnus Oliveira Andersson, har som mål att utveckla meningsfulla och innovativa designlösningar som ger uttryck för funktionella och estetiska krav, baserade på behoven hos de tänkta användarna.

Toyota Material Handling Sweden (TMHSE) är Sveriges ledande leverantör av truckar och därtill kopplade tjänster som service, reservdelsförsörjning, uthyrning, finansiering och förarutbildning. Vi marknadsför ett heltäckande sortiment av truckar, där BT och Toyota kompletteras med Konecranes/SMV och MAFI. Företaget utför också service på marknadens samtliga märken. Antalet medarbetare är cirka 460, varav närmare 300 ingår i den rikstäckande serviceorganisationen. I vår strävan efter överlägsen kvalitet genomsyrar The Toyota Way vår företagskultur, våra ideal och vårt sätt att arbeta.

Omsättningen var under 2010 drygt 1 miljard kronor. www.toyota-forklifts.se.