Truckföretaget Toyota Material Handling Sweden har miljöcertifierats enligt ISO 14001

Toyota Material Handling Sweden (TMHSE) har certifierat sitt miljöarbete enligt ISO 14001. Det innebär att företaget har godkänts för sitt miljöledningssystem vilket omfattar hela verksamheten, inklusive sälj, service och alla andra funktioner. Fabrikerna inom koncernen är sedan tidigare miljöcertifierade.

-          Det känns mycket bra att vi nu har miljöcertifierat oss, säger Per Wass, VD på TMHSE. Miljöcertifieringen är ett led i vårt långsiktiga miljöarbete och är helt i linje med våra kunders ökade miljömedvetenhet och de tuffare och tydligare krav detta innebär.

TMHSEs certifiering genomfördes av DNV (Det Norske Veritas). Själva miljöutredningen gjordes av miljökonsultföretaget Grontmij på uppdrag av TMHSE.

-          Det har varit spännande och givande, men kanske framför allt roligt, att jobba tillsammans med TMHSE, som är engagerade och målmedvetna med både sitt eget miljöarbete såväl som att bidra till att deras kunder minimerar sin miljöpåverkan, säger Ewa Bergwall, miljöjurist på Grontmij.

-          Jag har många års erfarenhet som jurist och konsult, men jag har sällan träffat mer hängivna medarbetare på ett företag som genomgår en certifiering. Det är trots allt en relativt krävande process.

En miljöcertifiering enligt ISO 14001 ställer krav på ett systematiskt miljöarbete, efterlevnad av lagar och krav samt förbättringar av miljöprestandan.

-          Det är nu det egentliga arbetet startar, säger Andrea Collin, HR-Chef med ansvar för kvalitet och miljö på TMHSE. Vi har ett arbetssätt som uppfyller den internationella standarden, vi håller oss uppdaterade enligt gällande lagar och regler samt säkerställer att miljöarbetet är en del av allas vardag. Vi har och satsar fortsatt stort på miljöutbildning för våra medarbetare.

-          Vi kommer att fortsätta med ständiga förbättringar med fokus på de viktigaste miljöfrågorna i vår verksamhet:

• Transporter
  • Avfall
  • Energiförbrukning

TMHSEs miljöpolicy innebär att miljöarbetet utgår från att förebygga truckens miljöpåverkan i ett helhetsperspektiv där företaget som ledande sälj- och servicebolag minskar sin del av miljöpåverkan genom olika aktiviteter. Läs hela miljöpolicyn på hemsidan: www.toyota-forklifts.se

Andrea Collin berättar:
”Precis som vi märker att allt fler av våra kunder ställer högre miljökrav på oss så ställer vi krav på våra underleverantörer. Med hjälp av många av våra produkter och tjänster kan vi också hjälpa våra kunder att begränsa sin miljöpåverkan,” konstaterar Andrea Collin, och räknar upp några exempel:

• De nyaste truckmodellerna har en återvinningsgrad på över 99 % vid livslängdens slut.
  • Huvuddelen av de truckar Toyota säljer är eltruckar, ända upp till 8,5 ton.
  • Även Toyotas fleet management-system Toyota I_Site ger positiva miljöeffekter då användningen av truckarna blir mer överskådlig för kunden som bl.a. kan få insyn i hur batteriladdningen sköts och truckarnas gångtid, vilket kan visa på onödig tomgångskörning. Den förbättrade informationen om truckarna ökar serviceteknikerns möjlighet till åtgärd vid första besöket vilket minimerar transporter.
  • Väl inarbetade rutiner för avfallshantering inom servicekåren säkerställer en begränsad miljöpåverkan.
  • Tillförlitligheten och den långa livslängden hos BT lyftvagnar minimerar miljöpåverkan. Den företagsspecifika miljömärkningen ECO-label innebär t.ex. att inga skadliga s.k. SOC-ämnen finns i trucken samt att varje steg i produktionen är anpassad för att minimera miljöpåverkan.
  • Begränsade transporter från fabrik: Toyotas lagertruckar är tillverkade i Sverige och majoriteten av motviktstruckarna är Europatillverkade.

TMHSE är sedan 1997 även certifierade enligt kvalitetsstandard ISO 9001.

För mer information, kontakta:
Per Wass, VD, Toyota Material Handling Sweden. Tel. 08-704 40 70

Karin Lundström, Informationskoordinator, Toyota Material Handling Sweden. Tel. 08-704 42 01

Andrea Collin, HR-Chef, Toyota Material Handling Sweden. Tel. 08-704 41 80

Toyota Material Handling Sweden (TMHSE) är Sveriges ledande leverantör av truckar och därtill kopplade tjänster som service, reservdelsförsörjning, uthyrning, finansiering och förarutbildning. Vi marknadsför ett heltäckande sortiment av truckar, där BT och Toyota kompletteras med DanTruck, Konecranes/SMV och MAFI. Företaget utför också service på marknadens samtliga märken. Antalet medarbetare är cirka 450, varav närmare 300 ingår i den rikstäckande serviceorganisationen. I vår strävan efter överlägsen kvalitet genomsyrar The Toyota Way vår företagskultur, våra ideal och vårt sätt att arbeta.

Omsättningen var under 2009 nära 1 miljard kronor. www.toyota-forklifts.se.