Toca Boca firar 10 år

Press release -

Svenska spelpionjären Toca Boca™ firar 10 år med nya multiplayer-spelet Toca Days™

Toca Days™ är en digital lekplats där barn tillsammans kan upptäcka en hel värld inspirerad av allt möjligt (och omöjligt) som kan hända i vardagen.

För ett decennium sedan lanserades appen Toca Tea Party™. Sedan dess har den svenska spelstudion Toca Boca™ lanserat totalt 46 appar som genererat fler än 444 miljoner nedladdningar på 238 marknader, och idag är Toca Boca det ledande varumärket på App Store® för mobilspel för barn.

Toca Bocas spel utgår från lekens inneboende kraft. Spelen ger barn friheten att uttrycka sig själva utan rätt eller fel, och omfamnar mångfald och det udda.

– Det började med en idé om att vi ville skapa en digital lekplats som möjliggör den fria leken och att bara hänga med kompisar. Fantastiska saker händer när du inte fokuserar på tävlan eller mål som så ofta är fallet i spel. När vi utvecklar Toca Bocas appar är vi alltid inriktade på att skapa en inkluderande plats där barn ska kunna engagera sig i fantasifull lek. Oavsett vem du är, ska du känna dig välkommen och representerad i våra produkter, säger Toca Bocas grundare Emil Ovemar.

Toca Days är studions första multiplayer-spel. Med sin avatar kommer barnen att tillsammans med andra spelare kunna upptäcka en tredimensionell värld där vardagliga saker plötsligt kan bli både roligare och mer skruvade. Spelet är anpassat för barn i åldern 7-14 år, och barn i målgruppen är med under utvecklingen av spelet.

Toca Bocas nu 40 miljoner aktiva spelare per månad är mer än en fördubbling jämfört med motsvarande tidpunkt i fjol. Det allra mest populära spelet, Toca Life World™, har haft en enastående utveckling med 87 miljoner nedladdningar och 30 miljoner aktiva spelare.

– Mobilspel är det snabbast växande segmentet inom spelindustrin och utgör 38 procent av den totala spelmarknaden. Digital lek och spelande är en stor del av barns liv idag, där vi ser oss spela en viktig roll i att vara med och skapa meningsfulla och utvecklande upplevelser för dem. “Games as a Service” är något vi tror på, med fullt fokus på att utveckla banbrytande och innovativa spel som är byggda med eftertanke och älskade av barn, samtidigt som vi har föräldrarnas förtroende, säger Fredrik Löving, President of Digital Games på Spin Master och VD för Toca Boca.

“Spin Masters djupgående erfarenheter och insikter kring barn och lek när det gäller såväl leksaker, underhållning som digitala spel, förser oss med ett unikt perspektiv som kommer att fortsätta guida och inspirera oss när vi expanderar vår digitala närvaro globalt.” säger Ronnen Harary, Spin Masters medgrundare och Co-Chief Executive Officer.

Toca Days har en planerad lansering under fjärde kvartalet 2021 på iOS och Android, och kommer i framtiden även att stödja samtidigt spelande över olika plattformar.

Subjects

Om Toca Boca

Toca Boca utvecklar och säljer digitala spel som fångar styrkan i den fria leken. Sedan lanseringen av det första spelet 2011 har Toca Boca lanserat 46 appar som har genererat fler än 444 miljoner nedladdningar på 238 marknader. Toca Bocas spel fokuserar på att väcka barns fantasi och skapa möjligheter till att uttrycka sig själva på vilket sätt de vill. Toca Boca, med huvudkontor i Stockholm, ägs av Spin Master Corp., ett globalt företag som är ledande inom underhållning för barn. För mer information, besök tocaboca.com.

About Spin Master

Spin Master Corp. (TSX:TOY) is a leading global children's entertainment company creating exceptional play experiences through a diverse portfolio of innovative toys, entertainment franchises and digital games. Spin Master is best known for award-winning brands PAW Patrol®, Bakugan®, Kinetic Sand®, Air Hogs®, Hatchimals®, Rubik’s Cube® and GUND®, and is the toy licensee for other popular properties. Spin Master Entertainment creates and produces compelling multiplatform content, stories and endearing characters through its in-house studio and partnerships with outside creators, including the preschool success PAW Patrol and nine other original shows along with multiple short-form series, which are distributed in more than 190 countries. The Company has an established digital presence anchored by the Toca Boca® and Sago Mini® brands, which combined have more than 40 million monthly active users. With close to 2,000 employees in 28 offices globally, Spin Master distributes products in more than 100 countries. For more information visit spinmaster.com or follow on Instagram, Facebook and Twitter @spinmaster.

Press contacts

Yasmin Dahlstrand