Nu närmar sig tidpunkten för utdelningen av Sveriges största dokumentärfilmpris

Pressinbjudan

Nu närmar sig tidpunkten för utdelningen av Sveriges största dokumentärfilmpris. Torsdag den 27 november kl 11.15 offentliggörs vem som ska få ta emot Erik Forsgrens nyinstiftade pris. Detta sker vid en press/mediainformation som hålls I Acusticum Black Box där vinnaren och prisets jury kommer att närvara. Juryn består av Aktuellts utrikeskommentator
Stig Fredriksson, filmprofessorn Leif Furhammar, journaliststudenten Linda Berglund samt prisets instiftare Eric Forsgren.

Välkommen

Media/pressinformation
Tomas Riklund TRAB +46 70 675 11 33

www.riklund.se

Tidigare utsänd pressinformation 20081119

Premiärutdelning av Sveriges
största dokumentärfilmspris

I samband med Dokumentärfilmsdagen i Piteå den 27 november delas Erik Forsgrens dokumentärfilmspris på 100 000 kronor ut.
- Hela livet har jag haft roligt. Priset är ett sätt att betala tillbaka en del av vad jag fått vara med om, tillägger Eric Forsgren, nyligen fyllda 80 år.

Journalisten och tv-producenten Eric Forsgren, har instiftat ett pris till "Årets tv-dokumentärfilmare". Den årliga prissumman är på 100 000 kronor och ska delas ut i minst tio år framöver.
- Jag vill uppmuntra duktiga dokumentärfilmare. I dag har begreppet blivit urholkat. Det kanske låter litet lutheranskt, men enligt min mening är inte dramadokumentärer samma sak som riktiga dokumentärer. Därför ska priset ges till en svensk dokumentärfilmare som visat prov på saklighet och inlevelse, tycker Forsgren.
Priset delas ut den 27 november i samband med Dokumentärfilmsdagen vid institutionen för Musik och Media i Piteå som lyder under Luleå tekniska universitet.
- Det var förre SVT-chefen Sam Nilssons idé som jag väldigt glad över, säger Forsgren, vars journalistiska bana började i norr (se faktaruta).
Pristagaren är utsedd men namnet hemlighålls tills den 27 november.
- Jag är nöjd med valet, meddelar Forsgren.
Vinnaren har utsetts av en jury bestående av- Jag är fylld av arbetslust och arbetar i stort sett hela dagar.
I december utges hans senaste produktion, en bok om Nasafjällsepoken på 1600-talet då silvret från gruvan i Arjeplogsfjällen skulle rädda den svenska ekonomin.

Fakta Eric Forsgren:
Eric Oskar Forsgren, föddes 1 augusti 1928 i Robertsfors.
Sin journalistiska bana började han som skrivande reporter på Västerbottens-Kuriren och Norra Västerbotten för att senare bli redaktionssekreterare på Nordsvenska Dagbladet i Skellefteå. Han fortsatte därefter som radioombud för att senare hamna på TV.
Hans karriär som reporter för Sveriges television inleddes 1957 i samarbete med fotografen Per Åke Blidegård. Året efter blev de båda anställda på nyhetsprogrammet Aktuellt med ansvar för att bevaka landets två nordligaste län och senare även hela Nordkalotten.
Forsgrens reportage från den norrländska glesbygden fick ett mycket stort genomslag under televisionens barndom. Från omkring 1960 fortsatte han sin karriär som producent av teveprogram och sedan som ansvarig för Sveriges televisions verksamhet i Luleå.
Några år senare startade han ett fristående produktionsbolag tillsammans med sin bror Nils Forsgren för film och TV-program. Bolaget fick efter en tid svårt att finna uppdragsgivare i de norra delarna av Sverige varför bröderna i början av 1970-talet beslutade att flytta söderut för att komma närmare marknaden och hamnade då på Lidingö där han fortfarande är bosatt.

Media/pressinformation
Tomas Riklund TRAB +46 70 675 11 33