ABK6 VSOP Worlds Best VSOP

ABK6 VSOP - världens bästa cognac igen.

"World Drink Awards” utsåg ABK6 VSOP till världens bästa cognac 2014. Nu prisas denna fantastiska cognac igen och utses till världens bästa VSOP 2017. Hos den relativt nya franska producenten och familjeföretaget Domaine Francis Abécassis är man förstås otroligt stolta över den fina utmärkelsen. ABK6 VSOP Single Estate säljs på Systembolaget, pris 359 kr, artnr 86704.

Francis Abécassis cognachus har hyllats av kritikerna för sin mycket eleganta smakstil. Varumärket ABK6 är relativt ungt och lanserades så sent som 2006 med fokus på den ”moderne” cognackonsumenten, därav flaskans lite stramare formspråk och namnet som är en lek med familjenamnet “Abécassis” = ABK6.

ABK6 VSOP är en Single Estate Cognac, vilket innebär att hela produktionen, från druva till flaska, sker inom egendomen vilket numera är relativt ovanligt.

ABK6 skapas och lagras på gården Maine Drillhon i Petit Champagne i hjärtat av Cognac. Familjen har producerat cognac med stor omsorg sedan generationer tillbaka och är bland annat kända för varumärket Reviseur.

Tävlingen” World’s Best Cognac” arrangeras av World Drinks Awards.

När World Drink Awards skulle utse världens bästa XO så föll valet på ytterligare en cognac från Abécassis, ABK6 Cognac XO Renaissance som fick priset Världens Bästa XO.

Priserna är ytterligare ett bevis på att Francis Abécassis producerar cognac i absolut världsklass.

Egendomen Maine Drilhon är belägen i distriktet Barret, i hjärtat av Cognac. Områdets höga densitet av krita är väldigt fördelaktigt för framställning av kvalitativa viner vilket är en stor del av anledningen till att cognacproduktionen legat här i över 150 år. Francis Abécassis har med tiden byggt upp distriktets största Single Estate produktion av cognac med över 240 hektar vingårdar.

Taggar