Amerikanska öllegender på svensk mark: Tap Takeover med sju framstående bryggerier i samarbete med Brewers Association och TOMP Beer Wine & Spirits.

Svenska ölälskare, gör er redo för en tap takeover från andra sidan Atlanten! Brewers Association i samarbete med den svenska importören TOMP Beer Wine & Spirits är stolta att presentera en unik upplevelse för ölentusiaster i Sverige - en Amerikansk Tap Takeover i samarbete med sju framstående amerikanska bryggerier.

Denna händelse är en exklusiv möjlighet att uppleva det bästa av amerikansk hantverksbryggning, med en rad olika smaker och stilar som kommer att förvåna och förföra dina smaklökar. Dessa två tap takeovers är en del i Brewers Associations American Craft Beer Week som arrangeras under perioden 13-19 maj i hela USA.

De medverkande bryggerierna är:

• Captain Lawrence Brewing Co, Scott Vacaro grundare
  • Bronx Brewery, Damian Brown, medgrundare/president
  • Anderson Valley Brewing Co, Kevin McGee, VD
  • Revolution Brewing, Josh Deth, ägare och grundare
  • Mass Bay Brewing, Lori Caron, Director of Sales Operations
    • UFO Brewing
    • Harpoon Brewery
    • Long Trail Brewing Co.

Läs mer om bryggarna och bryggerierna längre ner.

Datum och plats:

16 maj, The Bishops Arms Odengatan, Stockholm

18 maj, Haket, Masthuggartorget, Göteborg

Under dessa speciella kvällar kommer deltagare att få möjlighet att träffa och mingla med representanter från de medverkande amerikanska bryggerierna och utforska deras unika ölportföljer. Detta är ett tillfälle som inte bör missas för alla som uppskattar högkvalitativt hantverksöl och vill uppleva det bästa av amerikansk ölkultur.

Anderson Valley Brewing Company

Anderson Valley Brewing Company grundades den 26 december 1987 i staden Boonville, CA. I början bryggde man i ett anspråkslöst bryggverk beläget på nedre våningen av den ursprungliga bryggeripuben, The Buckhorn Saloon. Vid den tiden var Anderson Valley Brewing endast en av 20 hantverksbryggerier i landet och man har länge betraktats som en av pionjärerna inom hantverksölindustrin i USA. 1996 blev efterfrågan så stor att man blev tvungen att expandera och man påbörjade byggnationen av vår nuvarande anläggning som ligger i korsningen av Highway 128 och 253, ett stenkast från Buckhorn Saloon. Bryggeriet ligger vackert inbäddat mellan böljande kullar prydda med hundraåriga ekar i väst och majestätiska redwoodskogar i öst.

Kevin McGee, VD för Anderson Valley Brewing Company

Kevin McGee, VD för Anderson Valley Brewing Company och grundare av Healdsburg Beer Company, Boonville, Kalifornien - Kevin McGee, President & CEO för Anderson Valley Brewing Company och grundare av Healdsburg Beer Company, har blivit en ikon inom hantverksölindustrin. Med det första solkraftsdrivna bryggeriet i världen, har Anderson Valley Brewing Company sedan 1987 varit en ledande kraft inom ansvarsfull bryggning och miljövänliga praxis. McGees breda erfarenhet inom öl, inklusive som personlig juridisk rådgivare åt branschlegenden Jess Jackson, har satt honom i spetsen för innovation och hållbarhet.

Bronx Brewery

Av alla de bryggerier som idag finns i New York City var Bronx Brewery först med att ge sin stadsdel ”sina egna öl”. 2010 kläcktes idén av grundarna Chris Gallant, Damian Brown, och Kirk Voltz som hade siktet inställt på att renodla öltypen pale ale.

Damian Brown, medgrundare/president för Bronx Brewery.

Damian Brown, medgrundare/ president för The Bronx Brewery, har skapat en plattform där öl möjliggör samhällsförändring och en känsla av gemenskap. Sedan 2011 har The Bronx Brewery arbetat för att ena människor genom öl, konst, mat och musik. Browns bakgrund som bryggmästare och hans engagemang för mångfald och samhällsbyggnad har gjort The Bronx Brewery till en kulturell kraft att räkna med.

Captain Lawrence Brewing Co

Captain Lawrence Brewing Co. ligger bara en kort bilresa norr om New York City, i Westchester County, New York, där det är områdets största hantverksbryggeri.

Captain Lawrence grundades 2006 av Scott Vaccaro och man brygger ett brett utbud av ölstilar och producerar så många som hundra olika öl på ett år. Captain Lawrence Brewing Company har även ett litet bryggeri för experiment och specialbatcher.
Bryggeriet skapar öl med en härlig blandning av IPA, pale ale och traditionell belgisk stil, men med en amerikansk twist. De har också jobbat med barrel ageing och american sours sedan starten.

Scott Vaccaro, grundare av Captain Lawrence Brewing

Scott Vaccaro, grundare av Captain Lawrence Brewing, har under de senaste åren tagit ölindustrin med storm med sin passion för öl. Efter att ha startat bryggeriet 2005 har Vaccaro lyckats sprida Captain Lawrence Brewing's rykte från New York till hela östkusten i USA och ända till Sverige. Hans examen i Fermentation Science vid UC Davis och fokus på kvalitet har gjort honom till en framstående figur inom ölindustrin.

Revolution Brewing

Revolution Brewing är Illinois största oberoende bryggeri. Öldrickarnas föränderliga smaker har krävt större smaker, mer variation och bättre öl. Det är precis vad Revolution Brewing levererar. Mellan bryggeriet och bryggeripuben producerar man dussintals olika ölstilar varje år. IPA, porter, pilsner, belgiska öl, pale ale, fatlagrade öl – etc.
2017 blev Revolution Brewing det 40:e största hantverksbryggeriet och det 50:e största totala bryggeriet i landet enligt Brewers Association Top 50 Brewing Companies by Sales Volume.

Josh Deth, ägare och grundare av Revolution Brewing

Josh Deth har inte bara skapat Illinois största oberoende hantverksbryggeri, utan också blivit en röst för förändring och samhällsengagemang. Efter att ha arbetat med lokala bryggerier och öppnat sin första verksamhet, Handlebar – en vegetarisk bar och restaurang, har Deths engagemang för gemenskapen varit en central del av Revolution Brewings identitet. Josh har en magisterexamen i stadsplanering från University of Illinois i Chicago och är också utexaminerad från Siebel Institute for Brewing.

Mass Bay Brewing Company

Mass Bay Brewing Company är moderbolaget för flera kända varumärken, inklusive Harpoon Brewery och UFO Beer. Företaget har sitt ursprung i Massachusetts och har vuxit till att bli en av de ledande aktörerna inom New Englands ölkultur. Med fokus på kvalitet, gemenskap och innovation har Mass Bay Brewing Company blivit en central del av regionens ölscen. Efter förvärvet av Long Trail Brewing Company 2022 har företaget fortsatt att expandera och diversifiera sitt utbud av öl, samtidigt som man bevarar sitt engagemang för att stödja lokala samhällen och hållbar bryggning. Under ledning av erfarna ledare som Lori Caron har Mass Bay Brewing Company fortsatt att vara en drivande kraft inom hantverksölindustrin.

Lori Caron, Mass Bay Brewing Company

Lori Caron, som har arbetat inom ölbranschen sedan 2006. Efter den framgångsrika sammanslagningen av Mass Bay Brewing Company och Long Trail Brewing Company har Caron spelat en nyckelroll i att integrera de två varumärkena och bygga ett framgångsrikt partnerskap.

Brewers Association

Brewers Association är en amerikansk organisation som representerar små och oberoende bryggerier i USA. Deras mål är att främja och skydda hantverksbryggning och bryggeriernas intressen. Brewers Association erbjuder resurser, utbildning och marknadsföring för sina medlemmar för att hjälpa dem att växa och främja export. Brewers Association arrangerar evenemang som Great American Beer Festival och World Beer Cup, som hyllar och premierar framstående bryggerier och deras öl. Genom sitt arbete stöder Brewers Association den mångfald och kvalitet som kännetecknar den amerikanska hantverksölsindustrin. Möt Lotte Peplow som är American Craft Beer Ambassador i Europa och lär dig mer om hennes arbete för att främja amerikansk hantverksöl globalt och stödja bryggeriers internationella expansion.

Om American Craft Beer Week

American Craft Beer Week är en årlig hyllning till den amerikanska hantverksölkulturen, arrangerad av Brewers Association. Under denna vecka firas det amerikanska hantverksölet med speciella evenemang, provningar och festligheter över hela USA. Bryggerier, barer, restauranger och ölentusiaster samlas för att uppmärksamma den mångfald, kreativitet och kvalitet som kännetecknar den amerikanska hantverksölsindustrin. Det är en chans att upptäcka nya favoritöler, möta bryggare och lära sig mer om ölbryggningens konst. American Craft Beer Week 2024 ger också möjlighet för bryggerier att visa upp sina specialutgåvor och unika bryggningar, samtidigt som det stärker gemenskapen och passionen för hantverksöl i USA.