Elijah Craig – en hyllning till bourbonwhiskeyns fader. Nu i fast sortiment!

Elijah Craig – en hyllning till bourbonwhiskeyns fader. Nu i fast sortiment!

Elijah Craig Small Batch är en Kentucky Straight Bourbon från Heaven Hill, det prisade destilleriet i Bardstown, Kentucky. Uppkallad efter Elijah Craig, en pastor från Kentucky, som var den första whiskeytillverkaren som lagrade sin whiskey i kolade ekfat. Idag måste all bourbon lagras på nykolade ekfat. Arvet efter bourbonwhiskeyns fader lever kvar i denna premiumbourbon som nu kommer i fast sortiment på Systembolaget 1 mars 2023. Nr. 8247201, 700ml, pris 499kr, alkoholhalt 47%.

Historien om Elijah Craig är historien om Bourbon. Pastorn Elijah Craig var en baptistpredikant och en unik karaktär på 1800-talet i Kentucky. Han var lärare, vägbyggare, markspekulant och byggde de första pappers- och ullbruken i Georgetown, Kentucky. Men det var hans gåva som whiskeytillverkare och entreprenör som placerar honom i historien som Bourbonens fader.

Hur kommer det sig då att Elijah Craig blev så uppmärksammad för sin banbrytande uppfinning att lagra whiskey på kolade ekfat? Man är faktiskt inte helt säker på det. Mycket av historien har gått förlorad, och det finns flera versioner av den. En berättar om en brand i Elijahs lager, som brände whiskeyfaten och förändrade vätskan inuti.

En annan historia talar om att Elijah lagrade sin whiskey i fat som tidigare innehållit socker och blev imponerad av hur sockerkryddningen förändrade smaken och började experimentera med att kola ekfaten för att på så sätt karamellisera insidan av faten.

Sanningen är att ingen egentligen vet hur Elijah började kola sina fat, men när han väl bestämt sig så är det lätt att förstå varför han fortsatte att utveckla processen och förändrade Bourbon för evigt.

Men hur som helst så hände det, Elijah Craig hyllas med att vara den första whiskeytillverkaren att lagra sin whiskey i kolade ekfat. Det är en viktig och stor del av bourbonwhiskeyns historia.

Inuti faten blir den klara, olagrade majsspriten förvandlad till en djärv bärnstensfärgad whiskey, med en tydligt len och kryddig smak som gör Bourbon till vad det är.

Än idag framställer Heaven Hills destilleri i Bardstown whiskey efter den fromme mannens recept. Elijah Craig innehåller 78% majs, 12% råg och 10% malt och lagras 8-12 år på kolade ekfat.

Elijah Craig är en Small Batch Bourbon och det innebär i det här fallet att den endast görs med ett urval av de absolut bästa faten. I Elijah Craigs fall används 200 fat eller färre till varje batch för att på så sätt skapa en unik och smakrik bourbon.

En väl avvägd mash bill och 8-12 års lagring på ekfat ger en komplex, söt och fyllig smak med vaniljtoner. Eftersmaken bjuder på hasselnötter, kola och aningen kryddiga toner.

Fakta Elijah Craig Small Batch Kentucky Straight Bourbon
Alkoholhalt: 47% (97 proof)
Pris: 499kr
Storlek: 70 cl
Mash bill: 78% majs, 12% råg och 10% malt.

Om Producenten Heaven Hill Distillery

Heaven Hill grundades strax efter den amerikanska förbudstiden 1935 i Bardstown, Kentucky av familjen Shapira med syfte att producera och marknadsföra bourbon av premiumkvalitet. På den tiden var det ett högriskprojekt som många dömde ut. Idag är företaget USA’s största, privatägda sprittillverkare. Till skillnad från stora delar av den övriga spritindustrin som domineras av stora, multinationella företag, så är det fortfarande den ursprungliga familjen Shapira som äger och driver företaget.

Efter att ha börjat från noll med obefintligt lager, innehar Heaven Hill idag över 1 700 000 fat med egentillverkad bourbon på lagring. Tillverkningen har fortfarande sitt hjärta i Bardstown i delstaten Kentucky. Namnet Heaven Hill kommer från William Heavenhill som ägde marken där destilleriet ligger. Det sägs att Heavenhill föddes år 1783 vid ett vattenfall i närheten, mitt under en attack av fientligt sinnade urinnevånare.

Heaven Hill månar extremt mycket om sin historia och står varje år värd för Kentucky Bourbon Festival. De uppkallar också flera av sina varumärken efter kända, lokala destillatörer såsom Elijah Craig och Evan Williams.

Från samma producent finns även följande whiskey på Systembolaget:

Evan Williams Bourbon Bottled-In-Bond
Alkoholstyrka: 50,0%