Exklusiva Teerenpeli 10 Years Old single Malt Whisky 10 Years Old åter på den svenska marknaden.

Teerenpeli Distillery återlanserar deras hyllade exklusiva 10 åriga singelmalt på den svenska marknaden via Systembolagets beställningssortiment. Detta är en singelmalt whisky i sann nordisk stil lagrad under ett decennium i djupaste Finland.

För drygt 10 år sedan låg snön djup och vinterns kyla gjorde sig påmind i finska Lahtis, men inne på destilleriet Teerenpeli var det varmt och gott mellan de två whiskypannorna. Oberoende av det omgivande klimatet sipprade spriten i en stabil rännil genom ”spiritsafen” på sin väg mot de stundande faten. Detta destillat skulle sedermera läggas på två typer av fat nämligen ex-Bourbon och före detta spanska sherryfat.

Ett decennium senare får vi chansen att prova denna finska högklassiga singelmalt whisky, vilket ger oss en mycket angenäm upplevelse. Gyllengul till färgen och med en doft av rejäl maltighet och värmande vaniljtoner samt söt lakrits. I smaken finner man lätt oljiga ek med en distinkt kryddighet i nyanser av peppar, fruktgodis och salmiak.

Det finska whiskyundret Teerenpeli är destilleriet som gått från klarhet till klarhet, från okänd till världskänd och sedan IWSC krönte dem till årets whiskyproducent 2020 har de nu helt klart stjärnstatus.

Ett annat tecken på Teerenpelis framsynta förmågor är designen av deras förpackningar som på ett klimatsmart och snyggt sätt även presentera flaskan. Designen på förpackningen är framtagen i ett samarbete mellan Design Foundation Finland och Lahti Institute of Design.

Detta är en whisky som det helt klart har varit värt att vänta 10 år på och Teerenpeli 10 Years Old single Malt Whisky finns att beställa på Systembolaget från och med den 18 januari.

Företaget Teerenpeli är en familjekoncern baserad i Lahtis som bedriver verksamhet inom restaurang, bryggeri och destillerinäringen. Företaget ägs av Anssi och Marianne Pyysing och de driver tio restauranger runt om i Finland samt Teerenpeli Brewery & Distillery. De omsätter 14 miljoner Euro och har ca 100 anställda.

Teerenpeli 10 Years Old single Malt Whisky
500 ml