Glencadam Single Malt 13 Years Old gör comeback på Systembolaget!

Glencadam Single Malt 13 Years Old gör comeback på Systembolaget!

Glencadam Single Malt 13 Years Old gör comeback på Systembolaget med sin vackra design samt mycket uppskattade och internationellt prisbelönta innehåll. En klassisk skotsk single malt värd namnet med elegant krämiga toner av sockerslungade mandlar och panna cotta. Glencadam Single Malt 13 Years Old 46% säljs i 700ml butelj, kostar 699 kr, och har artikelnr: 5218501. Lanseras Systembolagets beställningssortiment den 14 juni 2021.

Sedan 1825 har Glencadam Distillery producerat klassisk skotsk whisky och inte mycket har förändrats sedan dess. Här låter man hantverket sköta snacket och tiden får ha sin stilla gång. Vid Glencadam Distillery har man sedan första början även lagt stort fokus på de råvaror som används vid whiskyproduktion, det rena vattnet färdas 14 km från källan kallad ”The Moorans” genom mossor och berg för att slutligen nå destilleriet. Endast den bästa malten används vid Glencadam Distillery och man ställer mycket höga krav på sina leverantörer för att säkerställa en fortsatt hög kvalitet på sin whisky.

Glencadam Distillery är lite av en bortglömd pärla i den skotska whiskydjungeln men med enorm smakpotential så går destilleriet från klarhet till klarhet och har vunnit flertalet internationella priser genom åren, såsom kategorivinnare vid World Whisky Awards.

Byn där Glencadam Distillery ligger heter Brechin som vackert infinns nära den skotska östkusten mellan Edinburgh och Aberdeen. Detta område har en lång historia som sträcker sig över 1000 år bakåt i tiden och här var druidkulten mycket stark och det finns gott om lämningar efter dessa mystiska människor. När kung Edward 1303 bestämde sig för att invadera Skottland så var borgen i Brechin en av de platser där skottarna gjorde hårt motstånd. Slottets kommendant Sir Thomas Maule höll emot en 7000 man stark engelsk styrka under 20 dagar och han brukade reta engelsmännen samt ingjuta mod i sina mannar genom att ”damma” av de områden av borgen som skadats med sin näsduk.

Fram till 1990 kunde man med all rätt lustigt nog promenera så gott som fritt genom destilleriet då det enligt gammal sed gick en boskapsstig genom anläggningen. Så det var inte helt ovanligt att finna folk gå runt i och vid destilleriet på natten i jakt på en dram när den lokala puben hade stängt för aftonen. Ägare till Glencadam Distillery är whiskyproducenten Angus Dundee och de lägger stort intresse vid den lokala kulturen och historien.

Glencadam Single Malt 13 Years Old är en bourbounfatslagrad gyllene skönhet där man finner allt man söker i en skotsk whisky av lättare östkuststil. I doften finner man gräddiga toner av nybakat bröd, mandel och citrusmarmelad, medan smaken bjuder på en fusion av panna cotta, söta kex och muskot. Avslutningen bjuder på en lång värmande smak av mandelkubb, kakao och nymalt kaffe.

Denna whisky har ej genomgått kylfiltrering och har sin naturliga färg i behåll.

Glencadam Single Malt 13 Years Old

Doft: nybakat bröd, mandel, panna cotta.

Smak: Söta kex, muskot, nötter

Avslutning: mandelkubb, kakao, kaffe