Innis & Gunn Espresso Barley Wine – exklusivt eklagrat Barley Wine smaksatt med mörkrostade kaffebönor

Lagom till december och kommande juletider släpper det skotska succébryggeriet Innis & Gunn en ny unik limiterad ölutgåva. Innis & Gunn Espresso Barley Wine är ett eklagrat Barley Wine som smaksatts med rostade kaffebönor och levererar därmed ett öl som aldrig tidigare skådats på Systembolagets hyllor. Det smakrika mörka ölet släpps den 4 december. Varje flaska ligger i en snygg presentförpackning vilket gör det till en perfekt present till ölälskaren av rang. Men skynda då upplagan endast är på 36 000 flaskor som väntas sälja slut snabbt. Nr 11549. Pris 29.90 kr för 33 cl.

Parallellt med att intresset för hantverksmässigt tillverkad öl ökat lavinartat de senaste åren har vi som bekant haft en enorm kaffetrend i Sverige. Även ekfatslagrad öl och Barley Wine har blivit allt mer populärt.

Barley Wine är precis som namnet antyder ett vin gjort på korn istället för vindruvor. Alkoholhalten ligger närmare vin och har generellt en fylligare och mer komplex smakstil med vinös karaktär.

Innis & Gunn Espresso Barley Wine slår an på allt detta och levererar en helt unik smakkomplexitet med en alkoholstyrka på 8,4 %. Ölet har efter bryggning lagrats på ek varpå det smaksatts med mörkrostade kaffebönor. Med sin smakrika och omisskänneliga Innis & Gunn-karaktär som kommer från eklagringen är ölet i kombination med de lätt vinösa smaknoterna och en finish av kaffe en riktigt häftig smakupplevelse.

”Jag är en extremt stor espressokonsument så för mig kändes det när till hands att göra ett öl med smak av kaffe”, berättar Dougal Sharp bryggmästare på Innis & Gunn. ”Vidare har jag länge funderat på att experimentera med ett smakrikt barley wine i kombination med Innis & Gunn’s teknik att lagra öl på ek. Som vanligt visste vi inte hur kombinationerna av alkoholstarkare barley wine, kaffe och den slutgiltiga eklagingen skulle fungera i praktiken. Men jag tycker att det här blev något alldeles extra! Det ska bli kul att se vad de kräsna svenska fansen säger om denna skapelse”, berättar Dougal Sharp, bryggmästare på Innis & Gunn.

Avnjut Innis & Gunn Espresso Barley Wine kyld som den är framför brasan med en kär vän eller kombinera ölen med en lyxiga, lagrade ostar eller drick den med för årstiden robusta maträtter så har du en vinnare.

Innis & Gunn Espresso Barley Wine lanseras i Systembolagets tillfälliga exklusiva sortiment den 4 december.

Pris: 29,90 kr.
Alkoholhalt: 8,4 %
Storlek: 330 ml

Historien om Innis & Gunn startade 2002. En världsledande whiskyproducent har bestämt sig för att skapa en whisky med smak av ale och bryggmästaren Dougal Sharp får uppdraget att skapa en maltig skotsk ale och lagra den på ekfat. Tanken är att alen skänka faten karaktär för att i sin tur ge whiskyn smak av ale vid slutlagring på samma fat. Whiskyn lanseras och blir snabbt en succé.

Flera månader och massvis med bortkastad ale senare får Dougal Sharp ett telefonsamtal där en chef vid destilleriet berättar att de anställda fyller flaskor med ölet som tidigare bara slängts bort. Arbetarna på golvet hade upptäckt det som ingen annan tänkt på – ölet smakade fantastiskt. I augusti 2003 lanserades Innis & Gunn Oak Aged Beer till en törstig värld.