Innis & Gunn Lager Beer – succén i Skottland återupprepas nu i Sverige

Innis & Gunn Lager Beer – succén i Skottland återupprepas nu i Sverige

Innis & Gunn Lager Beer har blivit en stor succé på den skotska hemmamarknaden. Var du än rör dig i de skotska storstäderna så finner du allt som oftast Innis & Gunn Lager på pubar och restauranger. I Sverige lanserades ölen i beställningssortimentet den 1 juli och återfinns nu i cirka 70 butiker tack vare den stora efterfrågan på produkten.

Innis & Gunn Lager Beer är bryggd med Innis & Gunn’s egna jäststam och smaksatt med lagermalt, humlesorterna Super Styrian and Styrian Goldings och sist men inte minst malt gjord på nakenhavre för att få en känsla av Innis & Gunn’s karaktäristiska och finstämda toner av karamell samt en härlig nötig karaktär i smaken som nakenhavren levererar. Naturligtvis går ölen av avnjuta på Stockholm Beer & Whisky Festival där Innis & Gunn ställer ut i vanlig ordning.

Artikelnummer: 89106. Volym: 330 ml. Pris: 15.90 kr.

Kategorier

Historien om Innis & Gunn startade 2002. En världsledande whiskyproducent har bestämt sig för att skapa en whisky med smak av ale och bryggmästaren Dougal Sharp får uppdraget att skapa en maltig skotsk ale och lagra den på ekfat. Tanken är att alen skänka faten karaktär för att i sin tur ge whiskyn smak av ale vid slutlagring på samma fat. Whiskyn lanseras och blir snabbt en succé.

Flera månader och massvis med bortkastad ale senare får Dougal Sharp ett telefonsamtal där en chef vid destilleriet berättar att de anställda fyller flaskor med ölet som tidigare bara slängts bort. Arbetarna på golvet hade upptäckt det som ingen annan tänkt på – ölet smakade fantastiskt. I augusti 2003 lanserades Innis & Gunn Oak Aged Beer till en törstig värld.

Ellinor Johansson

Presskontakt Senior Brand Manager