Innis & Gunn släpper tredje ölen i den limiterade Barrel Aged serien Vanishing Point - VP03.

Skotska bryggeriet Innis & Gunn släpper exklusiv Imperial Stout lagrad hela 420 dagar på amerikanska bourbonfat. Vanishing Point 03 är en smakbomb på 11% där bryggmästaren Dougal Sharp verkligen tagit ut svängarna. 20 000 flaskor av denna fylliga stout i presentförpackning kommer att förgylla Systembolagets hyllor från 6 december. Bäst före datumet är juli 2024 vilket indikerar att ölen går utmärkt att lagra i en sval ölkällare en god stund bortom detta årtal för den som vill. Artikelnumret är 1156901, 500 ml och pris 59:90 kr.

Den kraftfulla och smakrika ölen i stilen Imperial Stout har en alkoholhalt på 11% och har lagrats på first-fill bourbonfat i hela 420 dagar. Alla ingredienser är omsorgsfullt utvalda av bryggmästaren Dougal Sharp och Vanishing Point är ett av hans mästerverk inom konsten att lagra öl på ekfat. Den längre lagringstiden har gett ölet ett mycket stort smakdjup och en kraftig karaktär. Man finner djupa toner av choklad och vanilj som vidare samsas med en mäktig kryddighet. Avslutningen är mjuk men kvardröjande med en tydlig smak av bourbonfat.

Small batch serien Vanishing Point är resultatet av när Innis & Gunns bryggares kunskap och passion sammanstrålar med ambitionerna att skapa exceptionella öl som är både distinkta och banbrytande. Varje ingrediens väljs för hand, det absolut bästa som går att få tag på väljs med bara en sak i åtanke - smak.

Dougal Gunn Sharp, grundare och master brewer på Innis & Gunn, berättar:

”Passion och smak är kärnan i våra öl och i VP03 har vi skapat en otroligt balanserad och djärv öl som är fullkomligt packad till bristningsgränsen med massiva aromer och smak. Ölet har vilat på ekfat under hela 14 månader i vårt lagerhus i Perth. Under tiden arbetade vi redan med nästa version i serien, som snart kommer att läggas på ekfat, för lansering i slutet av 2020. Det är oerhört spännande att göra dessa öl och vi har verkligen pushat gränserna för vad vi kan göra.”

Vanishing Point 03 släpps i 20 000 exemplar på Systembolaget 6 december. Artikelnumret är 1156901, flaskan är 500ml och pris 59:90 kr.

Produktfakta

DOFT: Mustiga torkade röda frukter med massor av ek, karamell och toffee

SMAK: Rostad, choklad och bränd maltkaraktär

AVSLUT: Behagligt fyllig karamell och värmande bourbontoner

MALT: Ale malt, roasted barley, amber malt och chocolate malt

HUMLE: Super styrian

ABV: 11%

IBU: 45

FORMAT: 500 ml flaska som säljs i presentförpackning

Om Innis & Gunn

Sedan starten 2003 har Innis & Gunn vuxit till att bli ett av Storbritanniens mest framgångsrika internationella craft bryggerier. Bryggeriet är en pionjär inom ekfatslagrad öl och använder två metoder för att smaksätta sin öl; dels genom lagring av öl i ekfaten och dels genom ett innovativt sätt att lägga faten i ölen utvecklad av bryggmästaren och grundaren Dougal Gunn Sharp. Se hur Innis & Gunn smaksätter sin öl här.

Innis & Gunn har vunnit över femtio priser under det senaste decenniet. Nyligen vann de Scottish Brewery of the Year i New York International Beer Competition 2019, samt guld i både prestigefulla Monde Awards 2017 och i Scottish Beer Awards 2018.