Teeling Sommelier Selection 3 Amarone Wine Cask, högklassig irländsk whiskey med italiensk elegans.

Teeling Whiskey Company lanserar nu den tredje whiskeyn i den spännande Sommelier Selection serien, denna gång har man riktat blicken mot Italien och området Veneto i jakt på högklassiga fat att lagra whiskey på. Teeling Sommelier Selection 3 Amarone Wine Cask lanseras på Systembolaget den 26 oktober, 700ml, 46%, 499 kr, artikelnummer 4102501.

Sedan starten av Teeling Distillery har man insett att just fat som tidigare innehållit vin gifter sig otroligt väl med Teelings välbalanserade whiskey och det har man tagit fasta på även i denna, den tredje utgåvan av Sommelier Selection.

Amarone är ett kraftfullt rött vin från nordöstra Italien och närmare bestämt området Veneto och distriktet Valpolicella öster om Gardasjön. Här produceras vin på druvor som man låtit torka i minst 90 dagar på loft som genomsveps av vindar vilket leder till en skonsam torkningsprocess. Dessa druvor pressas och vinet måste ha en alkoholhalt på minst 14% och lagrats på fat i minst tre år innan försäljning.

Det är på dessa tidigare amaronefat som Teeling har låtit slutlagra sin Teeling Sommelier Selection 3 på under 18 månader. Denna whiskey är en blend med minst 25% kornmalt som har förlagrats på ex-bourbonfat i 5 år.

Resultatet blir en generös och elegant vinös whiskey med tydlig karaktär av det röda amaronevinets kraftfulla fruktighet. Här finner vi en frikostig komposition av bärkompott i samklang med päron och ekfatens kryddighet samt välbalanserade tannier i vacker harmoni med honung insvept i en väl avvägd dos frukt och råsocker.

Doft: Röda frukter och bär, päron, rostade ekfat och en elegant kryddighet.

Smak: Balanserat fruktigt med tanniner och mörkt socker.

Avslut: Torrt, fruktigt och kryddigt med inslag av honung.

Produktinformation: Teeling Sommelier Selection 3 Amarone Wine Cask

Storlek: 700ml

Alkoholstyrka: 46%

SB artnr: 4102501

Lansering: 26 oktober 2021

The Teeling Whiskey Company drivs av whiskypionjärerna och bröderna Jack och Stephen Teeling och är Irlands mest intressanta destilleri just nu.

Bröderna bestämde sig för att öppna upp det första destilleriet på 125 år i Dublin med målet att återigen göra Dublin och Irland världsberömd för utsökt kopparpanns-whiskey igen. Valet föll på stadsdelen ”Liberties” som tidigare var hjärtat för Dublins whiskeyindustri.

Taggar

Martin Tjäder