Fasaddetalj av Tomteboda mot järnvägen.

Arbetsmiljö i världsklass

När Tomteboda stod klart i början av 1980-talet var det inte bara Skandinaviens största byggnad. För en tid var det också världens mest moderna postterminal som med sina enorma sorteringsmaskiner från Japan och spårbundna robotar skulle hjälpa närmare 3.000 postanställda att distribuera paket och brev från hela världen.

Nu, närmare 40 år efter att Tomteboda stod klar, har den tidigare industrifastigheten genomgått en storslagen förvandling - på insidan. Här har vi skapat fantastiska arbetsmiljöer för en rad olika verksamheter: Logistik för Stockholms lokaltrafik, utbildning för gymnasieungdom, kontor för olika myndigheter och, nu senast, ett center för vaccintillverkning. Den ikoniska utsidan, med sin välkända fasad mot järnvägsspåren, har vi självklart bevarat.

André Wachholz

Presskontakt Pressansvarig Kommunikation +46 70 269 69 34

Tomteboda - arbetsplatser i världsklass

Tomteboda 1983 - Sveriges främsta, största och mest moderna postterminal. Tomteboda 2021 – en dynamisk arbetsplats där myndigheter, skolor och företag jobbar sida vid sida. Under flera år har vi byggt om, renoverat och moderniserat. Vår ambition är hög – det här ska bli regionens bästa arbetsmiljö. Fastigheten ägs av idag av Terminal RE Tomteboda AB, delägt av Areim (20%) och Blackstone (80%). Bolaget förvaltas av Obligo Real Estate.

Tomteboda
Terminalvägen 14