Ny hyresgäst till Tomteboda: Global batteri- och energilagringsleverantör

Polarium har tecknat ett tioårigt avtal om cirka 2 000 kvadratmeter i Tomteboda. Här kommer bolaget att etablera ett toppmodernt labb för test av nya energilagringsprodukter och ett högspänningslabb för test av energioptimeringssystem. Inflyttning är planerad till hösten 2022.

Polarium är ett svensk bolag som tillhandahåller hållbara batterier och energilagringssystem, baserade på litiumjonteknik, till telekombranschen, tillverkningsindustrier och kommersiella fastigheter världen över.

Sedan grundandet i Stockholm 2015 har Polarium gjort över 350 000 installationer i 70 länder. För andra året i rad listades det i mars 2022 som ett av de snabbast växande företagen i Europa på Financial Times FT1000-ranking.

Med det nya labbet i Tomteboda kommer Polarium kunna tiofaldiga sin laboratoriekapacitet. Tillsammans med ett nytt huvudkontor i Hagastaden driver detta bolagets fortsatta tillväxtresa.
–Utökad laboratoriekapacitet i en toppmiljö som Tomteboda kommer att vara avgörande för att vi ska kunna fortsätta att växa i snabb takt genom att utveckla marknadsledande produkter och lösningar, säger Stefan Jansson, grundare och VD för Polarium.

Tomteboda har de senaste åren genomgått en omfattande modernisering med stort fokus på långsiktiga och hållbara investeringar.
–Vi ser fram emot att välkomna Polarium till oss och att få ta del av deras fortsatta resa. Att ytterligare ett innovativt och framtidsorienterat bolag gör oss sällskap ligger helt i linje med våra ambitioner att göra Tomteboda till en modern arbetsplats i världsklass, säger Morten Wettergreen, Head of Asset Management på Obligo Real Estate i Sverige med ansvar för den övergripande utvecklingen av Tomteboda.

Tomteboda samägs i fonder som förvaltas av Blackstone och Areim. Obligo Real Estate förvaltar fastigheten. JLL är rådgivare till fastighetsägarna i samband med förhyrningar.
–Denna förhyrning är ett kvitto på att Tomteboda fortsätter attrahera Sveriges mest ansedda och framgångsrika företag. Uthyrningsarbetet är nu nästan avslutat och det finns endast ett fåtal vakanta ytor kvar i byggnaden, säger Theodor Jarnhammar, Head of Leasing på JLL.

• polarium
  • blackstone
  • jll
  • tomteboda
  • areim
  • batteritillverkare
  • fastigheter
  • obligo real estate sweden

• Stockholm

Tomteboda 1983 - Sveriges främsta, största och mest moderna postterminal. Tomteboda 2022 – en dynamisk arbetsplats där myndigheter, skolor och företag jobbar sida vid sida. Under flera år har vi byggt om, renoverat och moderniserat. Vår ambition är hög – det här ska bli regionens bästa arbetsmiljö. Fastigheten ägs av idag av Terminal RE Tomteboda AB, delägt av Areim (20%) och Blackstone (80%). Bolaget förvaltas av Obligo Real Estate.

André Wachholz

Presskontakt Pressansvarig Kommunikation +46 70 269 69 34