TomTom GO: ny serie navigatorer med wifi, röstkontroll och ruttrekommendationer

Automatisk uppdatering av kartor, trafik- och hastighetskameror utan extra kostnad

IFA, Berlin, 1 september 2016 – TomTom (TOM2) lanserar idag TomTom GO, en ny serie navigatorer med inbyggd wifi. Serien är den mest avancerade hittills och uppdateringar sker nu utan sladdar eller datorer tack vare den trådlösa uppkopplingen. Navigatorn har röstigenkänning baserad på AI-teknik (artificiell intelligens) liknande Siri, för exakta svar. Trafikinformation i realtid och livstidsservice är inkluderat utan extra kostnad.

TomTom GO läser upp textmeddelande, möjliggör handsfreesamtal och är kompatibel med Apples Siri, Google Now, och Microsoft Cortana. Du kan exempelvis söka destinationer muntligen och låta TomTom GO läsa upp svaret eller ta emot samtal med röstkontroll.

Men AI-tekniken tar inte slut här. De nya TomTom Go-navigatorerna kan lära sig förarens vanor, vilket betyder att de kan förutspå en destination* när föraren sätter sig i bilen och börjar köra. För den vanliga pendlingsvägen kommer navigatorn att kunna rekommendera rutter som undviker trafikköer från start. Vidare så varnar TomTom GO-navigatorerna föraren om kommande bilköer eller hastighetskameror.

– De nya TomTom GO-navigatorerna visar vårt fokus på att göra teknik så lätt att använda att alla kan dra nytta av den. Wifi-uppdateringar, smartphoneintegration, att förutspå din destination, till och med livstidsservice. Varje funktion bidrar till att underlätta stressen som kan associeras med bilkörning, och tillåter folk att slappna av och njuta av resan istället, säger Corinne Vigreux, medgrundare och chef för TomTom Consumer.

Kart- och trafikuppdateringar och uppdateringar om fartkameror i TomTom Traffic sker enkelt med den nya wifi-uppkopplingen och ingår under hela enhetens livslängd.

TomTom GO-enheterna finns i fyra olika versioner med en elegant design och en supersnabb quad core-processor. TomTom GO 5200 och 6200 finns i 5- respektive 6-tumsskärm och har SIM-kort för liveuppdateringar. De enklare modellerna TomTom GO 520 och 620 finns i samma skärmstorlekar men kräver en smartphoneuppkoppling för liveuppdateringar för exempelvis trafik- och fartkameror.

De nya TomTom GO-navigatorerna kommer att finnas tillgängliga under september månad, från utvalda återförsäljare och på TomTom.com.

Rekommenderade priser inkl moms:

TomTom GO 520: 2 499 kr

TomTom GO 620: 2 999 kr

TomTom GO 5200: 3 499 kr

TomTom GO 6200: 3 999 kr

*Funktionen Destination prediction lär sig förarens preferenser, vanliga rutter osv. med tiden.

Wi-Fi® är ett varumärke registrerat av Wi-Fi Alliance®.

Siri är ett Apple Inc-varumärke registrerat i USA och andra länder.

Cortana är antingen ett registrerat varumärke eller ett varumärke i Microsoft-koncernen i USA och/eller andra länder.