2 av 3 vårdanställda önskar bättre utbildning i handhygien

2 av 3 vårdanställda önskar bättre utbildning i handhygien

En ny undersökning* som hygien- och hälsoföretaget Essity genomfört för Tork Professional Hygiene visar att två av tre anställda inom långtidssjukvården efterfrågar bättre utbildning inom handhygien och rengöringsprodukter. Nästan lika många upplever att det är svårt att följa alla de steg och uppgifter som finns i dagens städriktlinjer.

Pandemin påminde oss om vikten av god handhygien och de redan strikta städ- och hygienrutinerna sågs i många fall över och skärptes ytterligare. Samtidigt visar Essitys undersökning att två av tre (68%) inom långtidssjukvården efterfrågar en bättre, mer intressant och interaktiv utbildning i handhygien. Nästan två av tre (58%) upplever också att det är svårt att följa alla de steg och uppgifter som finns i städriktlinjerna dag.

För att möta behovet har Tork lanserat två kostnadsfria onlineutbildningar: Tork Cleaning Training och Tork Clean Hands-utbildning. Utbildningsprogrammet ger en interaktiv inlärningsupplevelse för förbättrade resultat och beteendeförändringar – som i sin tur bidrar till att hygien- och hälsostandarderna höjs i miljöer kring långtidssjukvård.

Mindre tid för dispenserkontroller – mer tid till att ta hand om de boende
Hygienlösningar kan spela en avgörande roll när det gäller att frigöra tid för viktiga vårduppgifter. Fler än hälften (56%) av personalen inom långtidsvård uppger att kontroll och påfyllning av hygienbehållare tar upp en stor del av den tid som egentligen är avsatt till andra arbetsuppgifter. För två av tre (66%) i vårdpersonalen innebär en enda liten försenande orsak att de hamnar efter i slutet av sitt skift. Tork har därför utvecklat en digital lösning, Tork Vision Städning, som med hjälp av realtidsdata övervakar dispensrarna och informerar personalen om exakt när och var det behövs fyllas på, vilket gör att onödiga kontroller kan undvikas. Allt för att säkerställa en konsekvent hygienstandard som därmed frigör mer tid till att fokusera på de boende.

Förbättra upplevelsen för varje människa
Bra hygienlösningar är en viktig del av den dagliga vården och bridrar till en ökad självständighet och integritet för de boende. Åtta av tio (81%) anhöriga till boende inom långtidsvården håller med om att självständiga toalettbesök bevarar de boendes integritet. Därför erbjuder Tork lösningar som certifierats Easy to Use**, med stora valmöjligheter kring placering av dispensrarna. Lösningarna är till stor hjälp för boende som har begränsad styrka och som har svårt att använda dispensrar med dragspakar eller där rivning av pappret krävs.

Så kan Tork hjälpa:

• Tillhandahålla attraktiva, lättanvända hygienlösningar för äldre.
  • Prisbelönta, moderna, lågprofilerade dispensrar med viskande tyst drift för en ”hemmakänsla”.
  • Realtidsdata som övervakar besökstrafik och påfyllningsnivåer i dispensern, vilket hjälper till att förhindra onödiga kontroller och förbättra rengöring av kontaktytor baserat på det omedelbara behovet.
  • Gratis online-utbildningslösningar som skapats av ledande experter och som gör det möjligt för personalen inom långtidsvården att förbättra efterlevnaden av rutiner inom kritiska områden som handhygien och rengöring.

* Tork forskningsstudie för vårdpersonal, lokalvårdare och anhöriga inom långtidsvård, 2022.

Läs mer på www.tork.se/aldreomsorg.

Om Tork

Om Essity
Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2021 var cirka 122 miljarder kronor (12,0 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.

Rebecca Wendel

Presskontakt Brand Activation Manager Region North +46702925372

Välkommen till Tork!

Varumärket Tork erbjuder ett komplett utbud av produkter och tjänster inom professionell hygien för kunder inom allt från restaurang och vård till kontor, skolor och industri. Produktutbudet omfattar dispenserar, pappershanddukar, toalettpapper, tvål, servetter, avtorkningspapper samt programvara för datadriven städning. Tack vare den specifika kunskapen om hygien, funktionell design och hållbarhet har Tork blivit marknadsledande och hjälper kunder att tänka framåt och vara redo för utveckling. Tork är ett globalt varumärke som tillhör Essity och en engagerad samarbetspartner till kunder i över 110 länder. För mer information om de senaste nyheterna och innovationerna från Tork, besök www.tork.se.