Aavasaksabron går över Torne älv mellan Övertorneå i Sverige och Ylitornio i Finland.

Kittilä kommun blir ny medlem i Tornedalsrådet 1/1 2024

Tornedalsrådet är en samarbets- och intressebevakningsorganisation för kommuner vid landsgränsen mellan Sverige, Finland och Norge, samt en av de tolv gränskommittéer som Nordiska ministerrådet finansierar. Rådets ursprungsmedlemmar är gränskommuner, men i det förändrade världsläget har vikten av nordiskt samarbete och intressebevakning uppmärksammats även utanför gränskommuner.

Från och med januari 2024 ökar antalet Tornedalsrådets medlemskommuner till 15 när Kittilä kommun blir medlem i Tornedalsrådet. Den 27/11 2023 beslutade Kittilä kommunfullmäktige enhälligt att ansöka om medlemskap i rådet, medlemskapet fastställdes av Tornedalsrådets höstmöte 29/11 2023. Utifrån sin historia, traditioner och gemensamma kultur är Tornedalen ett särskilt område. Genom Kittilä kommuns medlemskap förstärks samarbetet och intressebevakningen i Lapplands läns fjällområde. De finska medlemskommunerna är Enontekiö, Muonio, Kolari, Pello, Ylitornio och Torneå, de norska Storfjord, Kåfjord, Nordreisa och Lyngen och de svenska Kiruna, Pajala, Övertorneå och Haparanda.

Kittilä kommun och Tornedalsrådet ser många fördelar med samarbetets intensifiering i Tunturi-Lappi (Fjäll-Lappland) och framför allt genom det nya gränsöverskridande samarbetet.

• Övriga kommuner i regionen Tunturi-Lappi (Fjäll-Lappland) är redan medlemmar i Tornedalsrådet och medlemskapet skapar därigenom mer synergi i området. Kittilä ingår också i Pellos och Tunturi-Lappis gemensamma sysselsättningsområde som beviljats dispens. Bra metoder och det nordliga områdets investeringspotential intresserar även Kittilä kommun, konstaterar Timo Kurula, kommundirektör i Kittilä.
  • Tornedalsrådets ordförande Roland Kemppainen gläds över Kittilä kommuns beslut att ansöka om medlemskap. Kittilä kommuns medlemskap förstärker ytterligare Tornedalsrådets verksamhet och framförallt intressebevakningen av det nordliga området både på regional och nordisk nivå. Detta är också en viktig bekräftelse på att Tornedalsrådets arbete uppskattas och att gränsöverskridande samarbete och intressebevakning ses ännu viktigare i framtiden, fortsätter Kemppainen.
  • - Tillsammans är vi starkare och Kittilä kommuns medlemskap i Tornedalsrådet förstärker rådets verksamhet. Kittiläs medlemskap innebär bl.a. att en ny livfull flygplats och en turistanläggning samt en gruva kommer att ingå i Tornedalsrådets verksamhetsområde vilket säkert ger extra tyngd när det gäller att driva gemensamma frågor, avslutar Jukka Kujala, ordförande i Tornedalsrådets styrelse.

• Roland Kemppainen, Tornedalrådets ordförande, tel. +46 70 676 32 30
  • Timo Kurula, Kittilä kommundirektör, tel. +358 40 595 7597