Tornedalsrådet föreslår: Vinter-OS arrangeras på Nordkalotten!

Tornedalsrådet föreslår: Vinter-OS arrangeras på Nordkalotten!

Sveriges Olympiska kommitté har anmält sitt intresse för att arrangera vinter-OS 2030 i Sverige i samarbete med Estland. Tornedalsrådet är ett intressebevaknings- och samarbetsorganisation som består av 14 medlemskommuner i gränsområdet i Sverige, Finland och Norge. Tornedalrådets styrelse vill lyfta fram det intensiva, gränsöverskridande samarbete i Nordkalottens område samt de möjligheter som de tre länder erbjuder.

Tornedalsrådets styrelse föreslår att Sveriges Olympiska kommitté överväger möjligheten att arrangera vinter-OS på Nordkalotten i samarbete med Finland och Norge. Konstsnö behövs inte som garanti på Nordkalotten och om vi till exempel utgår från Övertorneå som centrum finns alla tävlingsplatser för olika idrottsgrenar förutom för bob och rodel på cirka tre timmars avstånd, och dessutom har vi cirka 150 000 bäddplatser. Även logistiken i området fungerar smidigt.

Eero Ylitalo, ordförande i Tornedalsrådets styrelse fick ett samtal från en Övertorneå-bo som ville att det gränsöverskridande samarbete och dess möjligheter skulle lyftas fram.

• Argumentet var att ifrågasätta det kloka och hållbara i att arrangera vinter-OS i södra Sverige i samarbete med Estland. Vi ville ge ett hållbarare alternativ för Sveriges olympiska kommitté att ta ställning till. Det finns flera små flygplatser på Nordkalotten, avstånden är rimliga och väderförhållandena är utmärkta för vinter-OS. Därtill har vi en stark kompetens och gedigna erfarenheter av internationell turism vilket gör att det finns både god övernattningskapacitet och yrkeskunnig arbetskraft för den här typen av arrangemang.

Frågan bör naturligtvis förhandlas mellan Finlands och Norges Olympiska kommittéer, men rådets styrelseordförande Eero Ylitalo konstaterar att det ibland behövs ”galna” och överraskande alternativ. Det gränsöverskridande samarbetet på Nordkalotten är intensivt och med detta förslag vill vi lyfta fram vårt unika område där alla tre länders möjligheter på ett konkret sätt finns tillgängliga.

- Eero Ylitalo, ordförande för Tornedalsrådets styrelse, +358 40 631 7001

Tornedalen är ett unikt för tre länder gemensamt gränsområde med varierad geografi, kulturell mångfald och internationell historia och vi arbetar för att stödja och förstärka hela områdets verksamhetsförutsättningar.