Norra Kvarngärdet, Uppsala

Nyproduktion av 444 lägenheter i Uppsala

På uppdrag av Stena Fastigheter uppför Tornstaden 444 nya lägenheter på Norra Kvarngärdet i Uppsala. Projektet är ett av de största bostadsprojekt som genomförts i staden de senaste åren. Nu startar etapp två och tre, samtidigt som de första lägenheterna snart är inflyttningsklara.

Den första byggetappen består av 180 lägenheter, där 85 beräknas bli inflyttningsklara under senhösten 2016. Totalt innehåller projektet 444 lägenheter, både hyresrätter och bostadsrätter, fördelade på 16 bostadshus. Utmärkande för lägenheterna är att en stor del av dem utgörs av funktionella, mindre lägenheter. Cirka 85 procent är ettor och tvåor.

I Tornstadens uppdrag från Stena Fastigheter ingår även P-hus, ett underliggande p-garage samt kommersiella lokaler i husens bottenplan och en förskola. Hela projektet förväntas vara färdigställt under 2019.

– Vi har påbörjat en omfattande nybyggnation, där vi för närvarande nyproducerar ca 1 000 lägenheter i Stockholm och Uppsala. Målet är 1 000 lägenheter per år inom hela Stena Fastigheter, säger Niklas Ohldin, VD på Stena Fastigheters projektbolag.

Vi har arbetat med Stena Fastigheter i olika projekt under många år och är givetvis glada över att återigen blivit vald som samarbetspartner genom vårt dotterbolag Byggnadsaktiebolaget Tornstaden Öst, säger Jan Edlund, koncern VD på Tornstaden.

För mer information om projektet:

Tornstaden: Jan Edlund, VD, 031-350 15 09

Stena Fastigheter: Niklas Ohldin, VD Stena Fastigheters projektbolag, 0752-415016

Tornstaden är en snabbväxande bygg- och fastighetskoncern som erbjuder hela värdekedjan; från idé till färdiga projekt - allt under ett tak. Våra tre verksamhetsgrenar projektutveckling, byggnation och förvaltning omsätter ca 750 miljoner. Vi har kontor i Göteborg samt Stockholm och har ca 130 anställda. www.tornstaden.se

Jan Edlund

Presskontakt VD & Koncernchef Tornstaden 031-350 15 09