Öresjö Ängar Centrum i Borås

Tornstaden bygger fler hyresrätter för Magnolia i Borås

I dag togs första spadtaget för Öresjö Ängar Centrum i Borås, vilket innebär att produktionen av centrumkvarteret i det nya bostadsområdet nu påbörjas. Projektet har utvecklats av Magnolia Bostad och Tornstaden har fått förtroendet att ansvara för totalentreprenaden. Kvarteret innehåller 295 hyresrätter och samtliga hus får träfasader för att smälta väl in i omgivningen.

Öresjö Ängar är en naturnära stadsdel som växer fram norr om Borås. Byggnads AB Tornstaden startade i början av året byggnationen av den del av området som kallas Berget innehållande 235 hyresrätter och har nu även tecknat avtal om att ansvara för den del som kallas Centrum med ytterligare 295 hyresrätter, samt ett underliggande garage. Husen får fasader av trä och blir energi- och resurseffektiva för att certifieras enligt miljöbyggnad Silver.

Idag sattes spaden i backen och på plats var representanter från Magnolia Bostad, Borås kommun och Tornstaden. Under hösten 2024 beräknas de första lägenheterna i Centrum vara inflyttningsklara.

Vi är så glada att få starta byggnationen av vårt andra projekt i Öresjö ängar och vi ser mycket framemot ett fortsatt samarbete med Tornstaden och kommunen. Här kommer vi att utveckla vackra och hållbara bostäder i en attraktiv naturmiljö och fortsätta bidra till Borås utveckling”, säger Niklas Ohldin, Regionchef Väst Magnolia Bostad.

”Det känns mycket bra att få ansvara för en stor del av byggnationen i ett helt nytt bostadsområde och att tillsammans med Magnolia få vara delaktig i skapandet av en ny fin stadsdel. Vi tackar för förtroendet och ska göra vårt yttersta för att bidra till att det blir ett område som vi alla kan vara stolta över”, säger Staffan Waldenström, vd Byggnads AB Tornstaden.