Visionsbild Litteraturgatan, Sunnerö Architects

Tornstaden bygger hyresrätter i Selma stad för Framtiden

I konkurrens med ett antal andra aktörer har Tornstaden fått förtroendet av Framtiden Byggutveckling att ansvara för byggnationen av ytterligare 108 nya hyresrätter i Selma Stad på Hisingen, Göteborg. Byggstart planeras ske innan årsskiftet och inflyttning blir preliminärt hösten 2025.

Byggnads AB Tornstaden har tecknat avtal med Framtiden Byggutveckling om att ansvara för totalentreprenaden av 108 nya hyresrätter längs med Litteraturgatan i stadsutvecklingsområdet Selma stad på Hisingen i Göteborg. Lägenheterna fördelas på ett vinklat lamellhus i 6 våningar samt ett mindre lamellhus kring en gård. Byggnationen planeras starta under senhösten 2023 och hyresrätterna, som kommer att ägas och förvaltas av Poseidon, beräknas vara inflyttningsklara hösten 2025. Totalt kommer Framtiden Byggutveckling bygga cirka 500 bostäder för Poseidon i Selma stad. Båda bolagen ingår i Framtidenkoncernen.

”Det är väldigt glädjande att få bygga i dessa tider och dessutom få bidra med 108 hyreslägenheter i en uppskattad stadsdel som genomgår en stor omvandling. Vi ser fram emot samarbetet med Tornstaden,” säger Dan Sandén, VD på Framtiden Byggutveckling.

”Vi har haft förmånen att få arbeta tillsammans med Framtiden i flera bostadsprojekt under de senaste åren och är mycket glada över att vi nu får förnyat förtroende. Inom kort startar vi upp två nya bostadsprojekt där Framtiden tillför nya hyresrätter till Göteborg, detta projekt i Selma stad och även ett projekt i Björkekärr. Det ser vi framemot,” säger Jon Blomberg som är regionchef för Byggnads AB Tornstaden.

Jon Blomberg

Regionchef Byggnads AB Tornstaden Väst 031-350 15 37