Björkdungen, Björkö

Tornstaden bygger hyresrätter på Björkö för Öckerö Fastighets AB

Genom en offentlig upphandling har Öckerö Fastighets AB utsett Tornstaden att ansvara för byggnationen av bostäderna i kvarteret Björkdungen på Björkö i Öckerö kommun som ligger i Göteborgs norra skärgård. Byggnationen startar i början av nästa år och de 38 hyresrätterna beräknas vara inflyttningsklara under våren 2024.

Byggnads AB Tornstaden har fått förtroendet att ansvara för totalentreprenaden av den nybyggnation som Öckerö Fastighets AB ska uppföra centralt på Björkö i Göteborgs norra skärgård. Projektet Björkdungen innehåller 38 hyresrätter som kommer att ägas och förvaltas av Öckerö Bostads AB. Förfrågan var utformad som en tävling och Tornstaden presenterade ett förslag som motsvarade Öckerö Fastigheters krav och önskemål till ett konkurrenskraftigt pris.

Utgångspunkten i utformningen har varit att skapa ett öppet och välkomnande kvarter som harmoniserar väl med övriga bebyggelsen på Björkö, samt att skapa en helhet med fokus på både estetik, hållbarhet och ekonomi under hela livscykeln.

De välplanerade lägenheterna fördelas på tre hus och är i varierande storlekar från 1,5 till 4 rum och kök med balkong eller uteplats. Husen ligger nära Björkö hamn och i närheten av skola och övrig service. Byggstarten beräknas ske i början av nästa år och inflyttning planeras till våren 2024.

”Det finns en stor önskan bland befolkningen på Björkö att kommunen ska kunna erbjuda prisvärda hyresrätter på ön och det känns därför mycket bra att vi nu kan förverkliga planen på nya trevliga bostäder i Björkdungen tillsammans med vår entreprenör Tornstaden”, säger Hans Andreasson som är VD på Öckerö Fastighets AB.

”Vi tycker att Öckerös upphandlingsmodell för bostadsprojektet Björkdungen har varit stimulerande. Att vi själva har fått ta fram handlingarna utifrån ett antal kravställningar har gjort att vi har kunnat nyttja vår erfarenhet och kompentens till fullo. Vi är glada över att ha vunnit upphandlingen och nu ser vi fram emot nästa fas i projektet”, säger Staffan Waldenström som är VD för Byggnads AB Tornstaden.

Staffan Waldenström

VD Byggnads AB Tornstaden 031-350 15 41