Visionsbild Långesand Havshotell Öckerö

Winn och Tornstaden skapar ett nytt destinationshotell på Öckerö

Markanvisningstävlingen som Öckerö kommun utlyst för ett destinationshotell på norra Öckerö är nu avgjord. Det blev Winn och Tornstaden tillsammans med arkitekterna Krook & Tjäder som tog hem segern med förslaget Långesand Havshotell. Enligt kommunens motivering visar förslaget stor respekt för platsen och sammanhanget, samt att det bidrar till det lokala näringslivet.

Winn Hotel Group och Tornstaden har tillsammans med arkitekterna Krook & Tjäder, arbetat fram det vinnande förslaget för det destinationshotell som ska bli en ny mötesplats med en möjlighet att uppleva den unika skärgården. Inom kort påbörjas en gemensam process med Öckerö kommun för att planera för en byggstart vid årsskiftet 2023/2024.

Västkustmiljön inbjuder till unika möten i Göteborgsområdet och hotellet riktar sig både till privatgäster, affärsresenärer och konferenser. Hotellet kommer sätta Öckerö på kartan som destination för långväga gäster och skapa en naturlig mötesplats för de bofasta i Öckerö kommun. Dessutom gynnas den befintliga näringen inom kommunen då antalet besökare, intäktsströmmar och arbetstillfällen ökar.

”Vi är stolta och glada över tilldelningen och ser fram emot att förverkliga vår vision kring Långesand Havshotell tillsammans med det Winnande teamet. Med havet och Västkusten som utgångspunkt och i tätt samarbete med lokala aktörer vill vi skapa en genuin upplevelse av Västkusten som lockar människor från när och fjärran. Här finns förutsättningarna att skapa en destination utöver det vanliga”, säger Anders Junger som är koncernchef för Winn Hotel Group.

”Vi har haft ett mycket givande samarbete i framtagandet av vårt förslag och nu ser vi fram emot att tillsammans med Winn och Öckerö kommun förverkliga vår gemensamma vision. Jag är övertygad om att Långesand Havshotell kommer att bli ett viktigt tillskott vad gäller både arbetstillfällen, besöksnäring och upplevelser på Öckerö”, säger Jan Edlund som är koncernchef på AB Tornstaden.

Winn har erfarenheten av att äga, driva och utveckla destinationshotell och Tornstaden är en trygg aktör på bygg- och fastighetsmarknaden med stor erfarenhet av att både utveckla, bygga och förvalta fastigheter.

Koncernchef AB Tornstaden
jan.edlund@tornstaden.se