​Gymnasieelever vill stärka barn och ungdomars intresse för lantbruk.

Eleverna Maja, Melina och Annie på Jämtlands Gymnasium Torsta har startat projektet Opus Villiam. Under tio veckor kommer de anordna aktiviteter för att stärka barn och ungdomars intresse för lantbruk.

Projektet är en del av entreprenörskursen på Jämtlands Gymnasium Torsta. Maja, Melina och Annie tycker att det saknas en samlingsplats för barn med ett intresse för lantbruk.

- Det finns samlingsplatser så barn kan umgås med barn exempelvis inom sportens värld, men inte inom lantbruk, säger Melina.

Och nu kommer totalt åtta barn vara med i projektet där de träffas en gång i veckan under tio veckor. Syftet är bland annat att barnen ska få umgås samtidigt som det gemensamma intresset stärks.

- Då kanske barnen vill jobba med lantbruk när de blir äldre, säger Annie.

Projektet har redan skapat samarbeten med bland annat Torsta, Dille och Ko Carlsson.

- En vecka kommer vi vara ute i fjöset på Torsta, en annan kommer det hållas en lektion i agility i hundhallen och sen en vecka vara hos Ko Carlsson och se hur arbetet går till, säger Maja och Annie.

En före detta deltagare som varit med i tv-programmet Bonde Söker Fru kommer även att vara med i projektet.

- Han kommer och berättar hur det är att vara bonde, säger Maja.

- Det blir bra eftersom han fortfarande mjölkar på gammalt vis, säger Annie.

Efter varje träff får deltagarna fika och förhoppningsvis träffa gymnasieelever från Torsta och Dille. Schemat är i princip redan satt och det startar vecka sex. Målgruppen är barn och ungdomar mellan årskurs fem till sju. Aktiviteterna kommer att ske på elevernas fritid och intresset har varit stort.

- Det är bara två platser kvar, avslutar Maja med.

• Skola

• torsta