I Projekt Creative Region of Gastronomy har 200 företag i matens värdekedja deltagit på många olika aktiviteter

Samverkansprojekt CRG har anlitat drygt 100 företag och ett 30-tal organisationer och föreningar under projekttiden och upphandlat tjänster för 4,7 Miljoner (inkl. moms). Två tredjedelar är företag från Jämtland och Härjedalen. 57 procent av totalbeloppet har upphandlats från företag som drivs av kvinnor.

Projektet har delats upp i 8 delprojekt, exempelvis årsmötet Creative Cities Network 2016 med Gastronomiveckan, där 250 internationella delegater från närmare 100 medlemsstäder träffades i Östersund för att diskutera kultur och kreativitet som grund för urban och regional utveckling.

Olika aktiviteter inom UNESCOS internationella nätverk för kreativa städer har ägt rum och flera företagare har deltagit vid olika event och studiebesök i andra länder. Ett stort antal möten mellan aktörerna i matkedjan har ägt rum där nya kontakter har knutits och kunskap om varandras förutsättningar och behov har ökat. Norrlands första Food Hackathon, ett kreativt sätt att hitta lösningar på aktuella problem har anordnats. Ett flertal dialoger med företag har genomförts för att stötta dem i deras utvecklingsplaner. Skördefest Jämtland Härjedalen har etablerats och ska drivas vidare i en ny organisation och en ny regional mat- och livsmedelsstrategi har tagits fram.

-Att arbeta i ett så stort samverkansprojekt har i sig varit framgångsrikt. Vi har haft stor samlad kompetens i projektet och möjligheter att hjälpa varandra i olika aktiviteter för ännu bättre resultat. Att vi har kunnat få med runt 200 företag i en stor del spännande aktiviteter under de senaste 3 åren känns jättegivande för regionen, säger projektledare Trine Amundsen, VD på Torsta AB.

När det gäller hållbar matutveckling i regionen så är bland annat en produktion och slakteri för kaniner i Jämtland på gång. Samtliga åtta kommuner kommer att upphandla köttfärs separat, ett femtontal köttproducenter i länet lämnar anbud på offentliga upphandlingar, lokal potatis från två företag är offentlig upphandlat och LRF har undertecknad ett avtal med VM 2019 om lokal och svensk mat på tävlingarna.

Mer information om projektet finns under www.creativegastronomy.com/crg