Norskt team vinner årets Food Hackathon

I måndags samlades 25 deltagare på Hembygdsgården i Torsäng. Företagare från Trøndelag, Jämtland och Västernorrland formades i fem arbetsteam för att tillsammans kunna utveckla upplevelser inom Wild Food. Med hjälp av experter installerade teamen sina tillfälliga utomhuskök vid öppna eld. Eric Tornblad, författare och hängiven friluftsmänniska förmedlade sin kunskap om matlagning i kokgropen. Här fick deltagare till exempel lära sig hur man bakar bröd i gjutjärnsgryta. För att få grep på ätliga växter tog kocken och författaren Niki Sjölund deltagarna på en tur ut i skogen. Det samlades bland annat tallkottar och granris som senare användes till kryddningen av maten.

Lena Flaten berättar vilka råvaror som finns

Varje team fick en råvarukorg med mer eller mindre lika ingredienser.

-Det var härligt att se hur gnistan tände kreativiteten bland de olika teamen. Tillslutblev det en 15 rätters middag som serverades i skogskojan och inte en maträtt var lik den andra, säger en nöjd Fabienne Theiler som organiserade Food Hackathon.

På tisdagen var det dags för stora pitchen där de fem teamen fick presentera sitt helhetskoncept inom Wild Food.

- Det var alltså inte lätt för oss att utse en vinnare bland så många duktiga företagare, säger Lena Flaten som var med i juryn.

Första priset gick till teamet från Vauldalen i Norge.

- Det var overraskende å vinne, og det føles veldig godt. Dette har vært en kjempe fin, utfordrende og lærerik opplevelse som vi setter stor pris på, säger Ann-Sofi Svendsen som utformade konceptet Konferanse i en slede, en matupplevelse som inkluderar många lokala producenter och samarbetspartners på sin historiska resa genom tiden.

Det som var mest spännande är att några av teamen bestod av företagare från alla tre regioner. Som teamet Elden i hjärtat som vann tredje priset. En av deltagarna var Dahlbergmat från Östersund.

- Det var väldigt givande att få träffa andra och bolla lite för att tänka inya banor, säger Mikael Dahlberg som driver cateringföretag i Jämtland. Tillsammans med deltagare från bland annat Røros och Ulvön i Västernorrland har han utvecklat ett koncept som går att implementera platsoberoende. Idéen är att framför allt turistbyråer ska kunna erbjuda upplevelser inom Wild Food för att locka ännu fler matintresserade resenärer till den 63e breddgraden.

Food Hackathon63 handlar om passion för mat & innovation på den 63:e breddgraden och organiseras inom Interreg-Projekt Mat och Dryck längs Nordens Gröna Bälte. En satsning för att höja professionalitet inom mat- och dryckesbranschen kopplat till smakupplevelser från kust till kust.

• mat och dryck

• Stockholm