Nytt koncept för gårdsbutiker till jul

Sedan 2018 har Hushållningssällskapet och Torsta AB samverkat. Både för att dela resurser för att kunna genomföra Skördefest men också för att tillsammans kunna utveckla Skördefesten i framtiden. Ida Lindman som är projektledare för Matkompetenscentrum JH i Hushållningssällskapet Jämtland har genom projektet målsättning att vidareutveckla Skördefesten.

Ida, hur tänker du kring Skördefestens i framtiden?

– Först vill jag säga att det känns jätteroligt att jobba med en av länets viktigaste evenemanget när det gäller lokalt mathantverk och livsmedelsproduktion! Det finns många företagare som verkligen vill utveckla sin verksamhet och vi känner ett stort engagemang i branschen. Med nätverket Matkompetenscentrum vill vi stödja livsmedelsföretagare genom att bl a åstadkomma flera tillfällen för måltidsupplevelser. Skördefesten känns mogen för att utöka och ta ett steg vidare. Det är därför vi kom på idén att lansera Skördefest presenterar Julöppet/Påsköppet där länets matproducenter tar emot konsumenter under en gemensam öppen dag inför julen och påsken. På det sättet vill vi även attrahera turister att köra runt och köpa lokala produkter till jul- och påskfest.

Hur ska det gå till?

– Det blir öppna gårdsbutiker och popup-butiker runt om i hela länet för att konsumenter ska få möjlighet till julinköp direkt hos producenterna. Alla lokala matproducenter och livsmedelsförädlare kan anmäla sig att vara med och sälja deras produkter under en gemensam dag, nämligen den 15 december från kl. 10-16. Fokus ligger som under Skördefesten på lokalproducerad mat och råvaror.

Kostar det något att vara med?

– Tack vare Hushållningssällskapets delfinansierade EU-projektet Matkompetenscentrum kan vi pröva konceptet. Det blir ett provår med 200 kronor i kostnad för gårdsbutikerna. Pengarna går till annonsering av Julöppet! Kommunikation och marknadsföring i övrigt sker i samarbete med Torsta AB och via Skördefesten kommunikationskanaler.

Projektledare Ida Lindman är ansvarig och skapat idén för Julöppet.

ida.lindman@hushallningssallskapet.se

• framtidzmat