Ann Nyström (foto: Charlotte Strömwall)

Ann Nyström - Ny styrelseordförande i Tourism in Skåne AB

Vid dagens årsstämma utsågs Ann Nyström till ny styrelseordförande för Tourism in Skåne AB. Ann efterträder Peter Weinhandl, Flygplatsdirektör Malmö Airport/Swedavia, som avgår efter fem år på posten.

Ann Nyström har varit ledamot i styrelsen under de senaste fem åren, då som representant för Skånes Kommuner. Hon har en gedigen bakgrund inom turism och destinationsutveckling, bland annat som destinationschef i Malmö, och som hotell- och restaurangentreprenör.

- Vår styrelse sporrar oss i att ligga i framkant när det gäller utvecklingen av Skåne som en innovativ och hållbar destination. Med Ann Nyström som styrelseordförande ser vi fram emot att fortsätta bygga upp verksamheten till att ta en ledande roll som regionalt destination management bolag, säger Pia Jönsson Rajgård, vd på Tourism in Skåne AB.

Under 2019 utarbetade Tourism in Skåne AB både en strategisk färdplan för Skåne mot 2030, tillsammans med det offentliga främjarsystemet, och en affärsplan för bolaget. Bärande element i dessa är turismens roll i samhällsbyggandet, där både boende och besökare bidrar till att turismen får en positiv effekt på destinationen. För att lyckas krävs bland annat goda förutsättningar för innovationskraft och gemensamma insatser för att balansera besöksflödena. I detta arbete spelar styrelsen en viktig roll, genom att vägleda bolaget med sina perspektiv från olika områden.

- Jag är supertaggad över uppdraget! Med ett brinnande engagemang för besöksnäringens och turismens utmaningar och möjligheter, särskilt i dessa svåra tider, ser jag mycket fram emot att leda styrelsen för Tourism in Skåne i nästa spännande fas, säger Ann Nyström.

För mer information, vänligen kontakta:
    Ann Nyström, Tel 0705 513630, ann.nystroem@gmail.com
    Pia Jönsson Rajgård, vd på Tourism in Skåne AB, Tel. 0768 870730, pia.jonsson-rajgard@skane.com

Skåne - where tourism matters

Tourism in Skåne AB är Skånes regionala DMO (Destination Management Organisation). Vi samordnar och genomför insatser inom marknadsföring, destinationsutveckling och gränsöverskridande innovation för en hållbar utveckling i Skåne. Vårt arbete är framtidsinriktat och omvärldsbaserat och syftar till att skapa värde för besöksnäringen i Skåne. Vi strävar efter att uppnå visionen i Färdplanen för Skåne mot 2030: Skåne – where tourism matters.

Tourism in Skåne AB ingår, tillsammans med systerbolagen Event in Skåne AB, Film i Skåne AB och Invest in Skåne AB i koncernen Business Region Skåne AB som ägs av Region Skåne Holding AB.

Dockplatsen 26