Gå direkt till innehåll
Hotell Mossbylund utanför Abbekås vid den skånska sydkusten drivs av Peter och Ingrid Svensson.

Hotell Mossbylund är Skånes kandidat till Stora turismpriset 2021

Med en outsinlig energi och en stor portion mod har Hotell Mossbylund på den skånska sydkusten ställt om och satsat sig igenom pandemin. Efter folkets omröstning blir de därför årets skånska kandidat till den nationella utmärkelsen, Stora Turismpriset. Priset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism till en aktör inom besöksnäringen som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till spridning av kunskap och utveckling av besöksnäringen. Nytt kriterium för i är omställning under pandemin.

Tourism in Skåne har uppgiften att ta fram en skånsk kandidat, och urvalet startade med en efterlysning av besöksnäringsföretag. Bland alla inkomna förslag valdes fyra kandidater ut av en jury med deltagare från Tourism in Skånes styrelse. Under sommaren har sedan omröstningen pågått för att utse Skånes kandidat till det nationella priset. Utöver Hotell Mossbylund var Breanäs Hotell, Lakritsfabriken och Skillinge Teater med bland kandidaterna.

Hotell Mossbylund ligger utanför Abbekås vid den skånska sydkusten. Sedan 2002 driver Ingrid och Peter Svensson anläggningen och har utvecklat, byggt till och renoverat verksamheten allt eftersom. Här erbjuds hotell, spa, restaurang och konferensmöjligheter i en fantastisk miljö bara ett stenkast från havet. Platsens historia vävs in i konceptet på ett naturligt sätt och en av de senaste satsningarna är hotell- och mötesrum som byggts i form av en spannmålssilo.

- Hotell Mossbylund använder platsen och historien på ett naturligt sätt i sin koncept- och produktutveckling. Det gör att verksamheten också blir en självklarhet för lokalbefolkningen att besöka, vilket har stor betydelse för verksamhet året runt, säger Pia Jönsson Rajgård, vd på Tourism in Skåne.

Under pandemin har Mossbylund fortsatt att satsa och utveckla och samtidigt varit en stark röst för att lyfta näringens betydelse och berätta hur verkligheten har sett ut för den som driver besöksnäringsföretag när gästerna inte längre har möjlighet att komma. Lösningar som en pop-up restaurang som erbjuder gårdspizzor för att öka möjligheten att sprida ut gästerna och hålla avstånd mellan dem, specialpaket med room service, obefintliga avbokningsregler och att aldrig stänga ner har gjort att gästerna har fortsatt komma, trots pandemi.

-För mig och Peter var valet enkelt, vi skulle inte låta pandemin knäcka vår verksamhet. Så tillsammans med vår fantastiska personal har vi kämpat och lyckats hantera restriktioner och regelverk utan att tumma det minsta på våra gästers upplevelse. Vi ser med tillförsikt på framtiden och våra nya satsningar, säger Ingrid Svensson

Stora Turismpriset 2021 delas ut 24 november i samband med den årliga konferensen Besöksnäringen på agendan som arrangeras av Tillväxtverket. Konferensen genomförs även i år digitalt på grund av pandemin.

För mer information, kontakta:

Pia Jönsson Rajgård, vd Tourism in Skåne, 0768-870730

Ingrid Svensson, vd Hotell Mossbylund, 0704710335