Succé för bränslesparande digitalt vattenglas – tredje mest nedladdade appen efter bara ett dygn

Bara ett dygn efter lanseringen var den svenskutvecklade iPhone-appen ”A glass of water” den tredje mest nedladdade gratisappen på Apples AppStore. Appen fungerar som ett virtuellt fyllt vattenglas på bilens instrumentbräda och det gäller att köra så mjukt som möjligt för att inte spilla ut ”vattnet”.

Om alla bil-, lastbils- och bussförare i Sverige körde som om de hade ett vattenglas på instrumentbrädan utan att spilla, skulle CO2-utsläppen kunna minska med över två miljoner ton per år*.

Förutom alla nedladdningar av appen, har redan över 4 000 användare aktivt registrerat sig på sajten ”nollutsläpp.se”, där man bland annat kan ladda upp sina framgångar när det gäller att köra mjukt och även utmana andra användare.– Det är ett fantastiskt gensvar som vi har fått på utmaningen, att få Sveriges bilförare att köra mjukare och därmed spara bränsle och minska CO2-utsläppen. Förarens möjligheter att sänka bränsleförbrukningen är en minst lika viktig faktor för miljön som de tekniska framsteg som vi och flera andra biltillverkare har gjort de senaste åren, säger Ulf Winberg som är vd för Toyota i Sverige.

Appen A glass of water är en del i den utmaning som Toyota i Sverige har dragit i gång, och där hela syftet är att få så många som möjligt i Sverige att köra lugnare och mjukare. En central del i utmaningen är sajten nollutsläpp.se som, förutom möjligheten att se egna och andras framgångar, även innehåller konkreta råd och tips om hur man spar bränsle och energi. Och även om appen är en av ingredienserna i satsningen, är det fullt möjligt att delta i utmaningen även utan iPhone.

Utmaningen är öppen för alla – oavsett vilket bilmärke man har, oavsett hur gammal bilen är och utan några ingrepp i fordonet. Målet är att på ett lustfyllt och utmanande sätt minska bränsle­förbrukningen med upp till tio procent. Det blir som en stegräknarutmaning, fast för bilen.

Appen laddas enklast ner från sajten nollutsläpp.se.

---------------

* Siffran bygger på statistik från Svenska Petroleum Institutet över försäljningen av bensin och diesel för vägtransporter. Under 2009 såldes drygt 4,8 miljoner liter bensin och drygt 4,2 miljoner liter diesel för bilar, lastbilar och bussar. Det motsvarar ett CO2-utsläpp på något över 21 miljoner ton.