Tillbaka till passionen: Nu kommer Toyota GT 86

På Tokyo Motor Show premiärvisar Toyota sin sedan länge emotsedda sportmodell, som fått namnet GT 86. Den är världens mest kompakta 2+2-sitsiga sportbil, som med låg vikt, låg tyngdpunkt, kraftfull motor och bakhjulsdrift är inriktad på att leverera mesta möjliga körglädje.

Med GT 86 återvänder Toyota nu till sina sportbilsrötter. Namnet är en parafras på dels före­tagets tidigare GT-modeller, dels den mycket körglada Corolla Levin AE86 från mitten av 1980-talet.

Toyota GT 86 är en helt förarorienterad bil, gjord för dem som ser bilkörningen som ett nöje snarare än en nödvändighet. Den är uppbyggd som en klassisk sportbil med motorn fram och drivning på bakhjulen.

Den låga, aerodynamiska karossen bygger på en helt ny plattform. GT 86 är endast lite drygt 4,2 meter lång, knappt 1,3 meter hög och har en hjulbas på nästan 2,6 meter. Både drivlinan och föraren är placerade lågt och långt bak för att ge bästa möjliga köregen­skaper, med en viktfördelning på idealiska 53:47. Den frontmonterade boxermotorn och den låga körställ­ningen ger GT 86 den lägsta tyngdpunkten hittills för någon serie­producerad Toyota.

Den avancerade hjulupphängningen med MacPherson-framvagn och dubbla triangellänkar bak samt stora ventilerade skivbromsar innanför de 17 tum stora hjulen ger GT 86 extremt goda vägegenskaper som gör det möjligt för föraren att utnyttja bilens prestanda fullt ut.

Bilens boxermotor på 2 liter har utvecklats gemensamt av Subaru och Toyota. Det är en fyrcylindrig sugmotor som utvecklar 200 hästkrafter vid 7 000 varv/min och har ett maximalt vridmoment på 205 Nm vid 6 600 varv/min. Det är också världens första boxermotor med Toyotas unika D-4S-teknik, med både direkt och indirekt insprutning. Den sexväxlade växellådan ger bilen snabb acceleration och en toppfart på 230 km/tim.

Kraften driver bakhjulen via en differentialbroms vilket ger optimalt grepp under alla körför­hållanden. Antisladdsystemet är också inställt för att ge bästa balans mellan stabilitet och prestanda med ett minimum av elektroniskt ingrepp.

Även interiört ligger fokus på körupplevelsen. Instrumentbrädan domineras av en stor varv­räknare rakt framför föraren och har en digital hastighetsmätare placerad högt nära siktlinjen. Ratten är utrustad med växelpaddlar och är med en diameter på endast 365 mm den minsta hittills i en Toyota. Styr- och gasrespons är blixtsnabba för att ytterligare förbättra körbar­heten och stolarna är utformade för att ge bästa möjliga stöd vid såväl acceleration och inbromsning som kurvtagning. Målet är att bilen ska kunna upplevas som en naturlig förläng­ning av föraren.

GT 86 är formgiven inom ramen för Toyotas ”Neo Functionalism”-koncept, som kombinerar ett mycket kompakt format, låg tyngdpunkt och F1-inspirerade aerodynamiska prestanda med suggestiva svepande linjer med anor från Toyotas tidigare sportbilar.

Toyota GT 86 får världspremiär den 30 november på Tokyo Motor Show och kommer att börja säljas i Sverige till sommaren 2012. Priset är ännu inte fastställt.

----

Fotnot: GT 86 bygger vidare på en lång sportbilstradition inom Toyota. Även om den i dag är världens enda sportbil med boxermotor fram och drivning bak, är den ändå inte först. Det var Toyotas tvåcylindriga boxer­drivna Sports 800, som utvecklades i början av 1960-talet. Sedan dess har Toyota tillverkat en rad renodlade sportbilar som haft stora framgångar såväl för gatbruk som i tävlingar. Den första stora framgången var 2000 GT, en 2-liters sexcylindrig modell som presenterades 1965. Den följdes av den mycket populära Celica som kom i sitt första utförande 1971. Alla fyra Supra-generationer hade raka sexcylindriga motorer och bakhjulsdrift och MR2, som kom 1984 ansågs då som en av de allra bästa sportbilarna i världen.

Bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

• gt86

Toyota sålde 8,56 miljoner bilar 2010 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2010 uppgick till 690 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010-tal. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 16 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Genomsnittligt koldioxidutsläpp för nya sålda Toyota-bilar 2010 i Sverige var 131,4 g CO2/km.

Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 10 modeller. I Europa finns fem modeller varav fyra med hybridteknik.