Toyota RAV4 förnyas: Ny front och Optimal Drive-motorer

Toyotas fyrhjulsdrivna RAV4-modell uppdateras nu med helt ny, mjukare front, som också ansluter mer till Toyotas övriga modellprogram. Nytt är också att alla motor­alternativ nu har den senaste energieffektiva Optimal Drive-tekniken.

Exteriört har hela fronten förnyats och fått ett mjukare, mer personbilslikt utseende med såväl ny motorhuv och grill som strålkastare, stötfångare och spoiler.

Grillen är bredare än tidigare och påminner tydligt om släktskapet med bland andra Verso och Avensis. Strålkastarna är av projektortyp och är mer integrerade i huv och framskärmar. Fler kromdetaljer i grillen och kring dimljusen förstärker premiumkänslan. Baktill har RAV4 fått ny design på bakljusen, med ljusstarka LED-lampor.

RAV4 kan fås med tre energieffektiva Optimal Drive-motorer: Dels en 2,0 liters Valvematic bensinmotor på 158 hk, dels två 2,2 liters D-4D dieselmotorer på 150 respektive 177 hk.

Med 150 hk dieselmotor och 6-växlad manuell växellåda drar RAV4 endast 6,0 l/100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 159 g/km.

Nya RAV4 är lätt att lasta, tack vare Toyotas Easy Flat-system som innebär att baksätet enkelt fälls ner i golvet, med nackskydd och allt, genom att endast dra i ett spärrhandtag. Interiört har också tillkommit möjligheten att välja läder/alcantara-klädsel i Business utföranden.

---------------
Bild finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota
Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se
______________________________________________________________________________________________________________
Toyota sålde 7.8 miljoner bilar 2009 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2009 översteg 500 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010-tal. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 13 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade.

Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 9 modeller. I Europa finns fem modeller varav tre med hybridteknik.

• rav4