PRESSINBJUDAN: Media hälsas välkomna till ett seminarium om den privata äganderätten

Att ta en julgran i skogen, ladda ner en film eller kopiera designen på en stol är väl inte så farligt - eller?
Äganderätten och vikten av myndigheternas förutsägbarhet avseende äganderätten är av central betydelse för hela samhället, men också en förutsättning för att företag ska våga och vilja satsa på utveckling och expansion. Äganderätten, och även mer specifikt upphovsrätten, behöver både tydliga regler och samhällets och statsapparatens skydd.

Riksdagsledamot Helena Lindahl, näringspolitisk talesperson för Centerpartiet, bjuder - i samverkan med Gröna arbetsgivare och Trä- och Möbelföretagen (TMF) - in till ett seminarium där dessa frågor kommer diskuteras av representanter från flera olika branscher och industrier.

Hur påverkar och påverkas äganderätten över branschgränserna och går det att identifiera gemensamma problem och lösningar i vitt skilda branscher?

Vi ses i salen RÖ 2-08 i Riksdagshuset. Lotta Gröning, opinionsbildare, nyhetskrönikör och egen företagare, modererar och leder både samtal och debatt. Seminariet inleds av Helena Lindahl (C).

Medverkar gör även Eric Broberg, ordförande i Film- och TV-Branschens Samarbetskommitté, Jonas VIkman, Läkemedelsindustriföreningen, Johanna Hedström, Sverigechef möbelkoncernen Flokk, och Sven Erik Hammar, ordförande LRF Skogsägarna.

Tid: 13 mars - frukost från 07:30, seminariet startar kl 08:00 och avslutas kl 09:15
Plats: Riksdagshuset, RÖ 2-08 (ingång för externa gäster, entré Norrbro 1a)
Anmälan: Obligatorisk anmälan till: emma.terander@grona.se senast 11 mars.

• David Johnsson, vd TMF, 08-762 72 67, david.johnsson@tmf.se
  • Lena-Liisa Tengblad, vd Gröna arbetsgivare, 08-762 72 13, lena.liisa.tengblad@grona.se
  • Sophie Hammarskjöld, kommunikationschef TMF, 08-762 79 92, sophie.hammarskjold@tmf.se
  • Emma Terander, ansvarig samhällspåverkan Gröna arbetsgivare, 08-782 72 57, emma.terander@grona.se