13 000 har hittills åkt med SJ för en krona

Ett år efter starten av SJs biljettauktioner på Tradera har 13 000 resenärer kunnat resa för en krona. Snittpriset för de 93 000 resorna hamnade på 129 kronor. SJ var pionjärer med att sälja överblivna biljetter på auktion - nu följer fler reseföretag efter.

- Biljettauktionerna har blivit en stor framgång för oss. Dels har de gett tusentals människor möjlighet att resa billigt, dels har de hjälpt oss att fylla tågen, säger Nina Hornewall, försäljningsdirektör på SJ.

Biljettauktionerna introducerades 4 oktober förra året. Tidigast två dagar före avgång läggs biljetterna ut på Traderas auktionssida. Utropspriset är en krona och budgivarna bestämmer slutpriset. Sex timmar före tågets avgång stängs auktionen. Vinnaren betalar resan, får ett bokningsnummer och kan sedan hämta ut biljetten i SJs resebutiker och biljettautomater.

- SJ var det första företaget att auktionera ut osålda biljetter hos oss och banade vägen för flera andra aktörer. Det är en gynnsam situation för båda parter där företagen kan sälja av sina restlager och våra medlemmar får möjlighet att göra fynd, säger Anna Chrona, presschef på Tradera.

Traderas biljettauktioner ger möjlighet att köpa SJ-biljetter till ett ännu lägre pris än de 95 kronor som är lägsta pris via de vanliga kanalerna. Nära hälften av resorna gick under klubban för under 50 kronor, även om snittpriset varierade på de sex sträckor som finns med i auktionerna.

Så här ser snittpriset ut för de olika sträckorna:

Stockholm ↔ Malmö 225 kronor

Stockholm ↔ Göteborg 212 kronor

Stockholm ↔ Sundsvall 128 kronor

Göteborg ↔ Malmö 66 kronor

Stockholm ↔ Karlstad 65 kronor

Stockholm ↔ Falun/Borlänge 46 kronor

SJs största vinst hittills

- Priserna ligger långt under snittpriserna i vårt vanliga försäljningssystem, så måste man inte åka en bestämd tidpunkt, är det uppenbart att det lönar sig att ha is i magen och köpa biljetter på auktion, säger Nina Hornewall.

För mer information kontakta:

SJ:s Presstjänst: 010-751 51 84

Anna Chrona, Presschef, Tradera

achrona@ebay.com

www.tradera.com

Om SJ
Varje dag reser närmare 100 000 resenärer med SJs tåg till runt 350 destinationer, från Malmö i söder till Storlien i norr. 2007 omsatte SJ 8,3 miljarder kronor. 3 500 SJare arbetar för att tågresan ska vara enkel, bekväm och trygg. SJs eltåg är märkta med Bra Miljöval - de uppfyller världens tuffaste miljökrav. Frekventa resenärer samlar förmåner och poäng som medlemmar i SJ Prio.

Sveriges mest kompletta shoppingsite
Tradera startades 1999 och är idag Sveriges största auktionssajt med över 1,5 miljoner registrerade medlemmar och varje månad säljs det hundratusentals varor. Varje vecka har Traderas hemsida 1 miljon unika besökare vilket gör Tradera till Sveriges 9:e största site enligt KIA-Index.