Allt fler gör superklipp på Tradera efter H&M:s hajpade designersläpp ​-Se hela listan för H&M:s senaste designsamarbeten

Den 3 november släpps H&M x Kenzo-kollektionen i butik. Tidigare släpp har rönt enorm uppmärksamhet med långa ringlande köer utanför butikerna och ibland kraschad sida på nätet innan släppet. Redan minuter efter släppet börjar plaggen dyka upp på andrahandssajter som Tradera – där storfavoriterna säljs dyrt. Allt fler lägger upp designerplagg till försäljning på Tradera och auktionerna blir allt dyrare visar Traderas sammanställning av de senaste fyra designsamarbetena.

H&Ms senaste designerkollektion i samarbete med modehuset Balmain resulterade i drygt 2000 auktioner på Tradera, vilket var mer än en fördubbling mot tidigare designsamarbeten. Dessutom genererade Balmain-auktionerna rekordsummor med ett snittpris per auktion på 1 550 kr, vilket också var mer än en fördubbling mot tidigare samarbeten. Den dyraste auktionen hittills var också ett Balmainplagg – en pärlbroderad sammetsklänning i storlek 34 som slutade på 14 500 kr.

– Trenden är tydlig. Det finns ett oerhört sug efter designerplagg i begränsad upplaga. Många av våra kunder bor inte I storstäderna och tack vare Tradera får de möjlighet att ta del av dessa eftertraktade plagg, säger Sofia Hagelin, presschef Tradera.

De fyra senaste designsamarbetena
2012 Marni 8 mars
2013 Isabel Marant 14 nov
2014 Alexander Wang 6 nov