Allt fler missnöjda med julklapparna - Oönskade julklappar för miljontals kronor

Stressen i julhandeln för att hitta perfekta julklappar är det många som känner igen. Men en stor del av julklappsjakten verkar vara förgäves - nästan 9 av 10 har någon gång fått en julklapp som de inte vill ha. Det uppskattade värdet på felklapparna vi fick förra året är 668 kronor per person, en fördubbling sedan 2014. Det visar en färsk undersökning som Tradera har gjort.

Nästan alla har upplevt besvikelsen över en julklapp som inte blev rätt. I Traderas undersökning uppger 84 procent att de någon gång har fått en julklapp som de inte vill ha vilket är fler än förra året (78%). Var tredje person (37 procent) har vid flera tillfällen fått oönskade klappar.

– Vi på Tradera brukar kalla det för fail-klappar. Det är inte klappen i sig det är fel på, men den är köpt till fel person. Bara under julafton kom det in mängder med failklappar. Folk lägger upp sina klappar redan efter Kalle Anka, men majoriteten av de klappar som läggs upp kommer in nu i mellandagarna när folk är tillbaka från sina julfiranden säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

Trots att man har fått en julklapp som man inte vill ha, är det vanligaste alternativet (48 procent) att behålla den. I år är man däremot lite mer öppen för att göra sig av med en oönskad julklapp än förra året (54 procent). 14 procent av dem som inte är nöjda med sin julklapp säljer den, vilket är fler än förra året (10 procent).

Bara 4 procent slänger den oönskade julklappen, vilket är mindre än förra året då 7 procent kastade bort julklapparna som de inte ville ha.

– Det är fint att se att det är färre som slänger bort sin oönskade julklapp. Tyvärr blir ju den stora mängden felköp också en onödig belastning på miljön. Att hjälpa en felköpt klapp till en ny glad ägare är det bästa du kan göra för miljön. Därför tycker jag inte att man ska ha dåligt samvete om man väljer att sälja vidare en klapp och samtidigt tjänar en slant på det, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

För mer information vänligen kontakta
Sofia Hagelin, Presschef på Tradera
shagelin@paypal.com

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 31 oktober - 2 november 2016 har sammanlagt 1012 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

Rubrikens siffra om oönskade julklappar för miljontals kronor är baserad på att 29% av svenskar över 18 år uppgav i undersökningen att de vid förra julen fick oönskade julklappar till ett genomsnittligt värde av 668 kr var.

Källa: http://www.statistikdatabasen.scb.se/sq/22872

Detta gör man med sina failklappar
Nästan hälften behåller den (48%)
Var tredje person (32%) väljer att byta den.
Var fjärde person (25%) ger klappen till någon annan.
18 procent skänker bort den till en välgörenhetsorganisation. 14 procent säljer den.
4 procent slänger den.
3 procent gör inget av ovan.
7 procent får aldrig några oönskade saker

Värdet på failklapparna ökar
2015 fick svenskarna oönskade julklappar för ett uppskattat värde av 668 kronor. Jämför man det uppskattade värdet av de oönskade julklapparna med tidigare år, ser man en tydlig ökning bara från 2014 då man fick prylar för ca 300 kr som man inte ville ha. Det innebär mer än en fördubbling på bara ett år.

Unga minst nöjda med klapparna
Förra året fick svenskarna i snitt 2 julklappar var som de inte ville ha, och de som var minst nöjda och fick flest oönskade julklappar förra året var unga i åldern 18-34 år (54 %). Den äldre generationen fick minst oönskade julklappar förra året där hela 83 procent inte alls fick några felklappar.

Tänk på detta när du ska sälja din felklapp på Tradera:

• Skriv en tydlig, informativ rubrik (inklusive färg, skick, och ev. storlek)
  • Välj ett utgångspris som inte är för högt (för det kan skrämma bort budgivare).
  • Var detaljerad: Skriv ned allt som en köpare kan tänkas vilja veta: storlek, mått, skötselråd, pris i handeln. Är förpackningen obruten, skriv ut det i annonsen.
  • Tänk på att använda ord som många söker på så att fler får upp annonsen.
  • Ta flera bilder med bra ljus, både bakifrån, framifrån och närbild. Om lapparna sitter kvar på produkten, ta en bild på det. Om kvitto finns, ta en bild på det också.