Porslin är en av storsäljarna på Tradera just nu.

Bli en cirkulent och överlev skrala januari

Skrala januari är här, men för att få ekonomin att gе ihop finns det smarta saker att göra – som att sälja vidare saker som man inte använder. Och välja second hand istället för nyproducerat nдr man handlar. Tradera presenterar nya listor pе vad du fеr bäst betalt för just nu och smarta tips för när du handlar begagnat.

I januari brukar det sina i plånboken efter julklappsshoppingen och därför är det ett perfekt tillfälle att rensa lite hemma, sälja vidare sånt man inte längre använder och samtidigt tjäna en slant. Men det är också klokt att tänka cirkulärt när man ska handla.

– Vi har sett under en längre tid att alltfler säljer sina saker som de inte längre vill ha vidare, vilket såklart är bra. Men det som verkligen är glädjande är att alltfler även börjat handla mer begagnat istället för nyproducerat. Och det är ju när vi blir cirkulenter som vi verkligen kan påverka både plånbok och planet i rätt riktning, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

Allra mest är det kläder, skor, leksaker, keramik och porslin som säljs på Tradera i januari. Det som trendar på Tradera just nu är så vitt skilda saker som sällskapsspel, lampor, läsplattor samt datorer.

Tänk teknik och säsong för mer klirr i kassan

Kläder, skor och leksaker säljer bra, men om det är en större kassa man är ute efter är det bra att sälja smycken, väskor, exklusiva klockor, kameror eller hemelektronik. Bärbara datorer, TV- och datorspel samt mobiltelefoner leder ofta till budkrig vilket ofta betyder att man får bra betalt.

– Idag får man bättre betalt för sin iPhone, bärbara dator eller Nintendo än tidigare. Om man jämför med för 3–4 år sedan skiljer nya versioners tekniska finesser mindre. Dessutom har produkterna bra kvalitet och håller länge, vilket gör att snittpriserna på fjolårets versioner fortfarande är ganska högt, säger Sofia Hagelin.

Det är också smart att tänka utifrån säsong och vad som är populärt. Padel har blivit som en ny folksport i Sverige och padelutrustning får man bäst betalt för av alla sportkategorier. Nu på vinterhalvåret är det enkelt att sälja exempelvis skridskor, hockey- och skidutrustning eller vinterplagg från eftertraktade märken som Peak Performance, Fjällräven, Houdini, Norröna, Tommy Hilfiger, Gant och ACNE.

Så mycket kan du tjäna - kategori för kategori

DATORER / LÄSPLATTOR / TELEFONER Snittpris
Analoga kameror 701
Kikare & teleskop 586
Kameratillbehör & utrustning 332

Traderas bästa tips för att sälja:

1. Tänk efter vad som är i säsong just nu. Du får bättre betalt för dina skidkläder nu, jämfört med om du försöker sälja dem i vår.

2. Ta snygga bilder som visar vad du säljer. Ta skarpa och ljusa bilder mot en neutral bakgrund. Ta bild på eventuella defekter. Ta gärna bilder både framifrån, bakifrån och närbilder.

3. Skriv en rubrik med relevanta sökord. Märke, modell, storlek, stil etc är bra att ha med. Sök gärna på liknande objekt för att se vad andra säljare har använt för ord och var noga med att stava rätt. Finns det olika stavningar skriv med alla, till exempel Levis och Levi's.

4. Vara tydlig i rubrik. ”Grå tröja” lockar inte till lika stort intresse som ”Ljusgrå kashmirtröja stl S, lapparna kvar!”

5. Var ärlig och utförlig i din objektsbeskrivning. Om kvitto finns, skriv det också.

6. Att våga testa ett lågt utropspris är också bra, det lockar ofta till flera köpare och högre slutpris.

7. Sprid också din annons i sociala medier – ju fler som ser din annons desto större är chansen att du får dina prylar sålda.

Traderas bästa tips för att köpa:

1. Tänk igenom vad du verkligen behöver. Lägg in en bevakning efter just detta, så får du notiser när det du letar efter finns att köpa.

2. Du kan också lägga upp en bild på det du söker i Traderas bildsök och få tips på liknande objekt.

3. När du hittat något du vill ha, kolla noga på alla bilder, ställ fråga till säljaren om du undrar något.

4. Om du kan tänka dig att handla utanför säsong, så kan du göra fynd. Adventsljusstakar är betydligt billigare nu än i december.

5. Ett tips är att lägg ett 'Maxbud', det vill säga det högsta belopp du kan tänka att betala för varan. Tradera sköter därefter budgivningen åt dig (dock aldrig högre än ditt maxbud), så att du kan lägga tid på annat.

6. Kolla gärna säljarens omdöme, oftast har Traderas användare bra omdömen och kommentarer, men ändå bra att kolla.

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Hagelin, presschef, Tradera
070 – 887 76 95, shagelin@paypal.com

Tradera är Sveriges största cirkulära marknad och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 3 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.