Bortglömda dyrgripar?

Har du egentligen koll på vad den där gamla papperstyngden som ligger och skräpar är värd, eller vasen du använder som dörrstopp? Enligt en undersökning från Tradera tror mer än var tredje svensk att de har en skatt i form av arvegods och antikviteter hemma. Kanske är det läge att kolla värdet under semestern?

Det är inte helt enkelt för en lekman att avgöra om det är en dyrbar antikvitet eller bara en vanlig gammal pryl man har i sina ägor. Det kanske visar sig att loppisfyndet är 200 år äldre än vad det såg ut att vara eller att den där muminmuggen som står gömd längst in i köksskåpet egentligen är den sista delen i en samling och värd flera tusen kronor.

-       Jag gjorde ett fynd i samband med att vi flyttade från vår villa förra sommaren. Jag hade sparat två gamla reservoarpennor från min mormor– mest för att jag tyckte de var fina. De har följt med mig i en liten låda under alla flyttar under åren, och jag visste verkligen inte vad jag hade. Jag lade ut dem på auktion på Tradera med startbud på 1 kr. Den ena gick för runt 700 kr och den andra för hela 4800 kr! En samlarkille i England blev överlycklig, berättar Tradera-medlemmen Tina.

I Traderas nyligen genomförda undersökning misstänker 34 % av svenskarna att de har något värdefullt hemma som de ännu inte har värderat. Speciellt i norra Sverige verkar det finnas en hel del bortglömda klenoder, där är motsvarande siffra hela 40 %.

Det är heller ingen ovanlighet att de mest eftertraktade samlarföremålen dyker upp på de mest oväntade håll. Till exempel i England upptäckte ett äldre par att deras vas som användes som paraplyställ var värd mer än huset, cirka 6 miljoner kronor.

På Tradera säljs närmare 100 000 föremål i veckan och auktionerna sparas i 60 dagar. Därför går det utmärkt att söka bland sålda föremål för att få en uppfattning om prylarnas värde. Lägger man sedan ut en sak på auktion kan man välja att sätta ett reservationspris som man skulle bli nöjd med, uppnås inte minst reservationspriset under budgivningen så säljs inte föremålet.

Så gör du för att få bra betalt på en Tradera-auktion:

• Se till att lägga upp många och bra bilder, även på detaljer som stämplar etc
  • Se till att få med så mycket information som möjligt i objektsbeskrivningen, historia, mått, eventuella skador eller annat som köparen kan tänkas vilja veta.
  • Se till att auktionen avslutas när så många som möjligt har tid att lägga bud, till exempel söndag kväll.
  • Skriv en bra rubrik så att auktionen går lätt att hitta när man söker.

Information om undersökningen:
    Undersökningen genomfördes av Yougov på uppdrag av Tradera under mars 2010.
    1036 svenskar mellan 18 - 65 år var med och svarade på webbenkäten.

Anna Chrona, Pressansvarig, Tradera
    achrona@ebay.com

Tradera startades 1999 och är idag Sveriges största auktionssajt med över 3 miljoner användare och varje månad säljs det hundratusentals varor. Varje vecka har Traderas hemsida 1,3 miljoner unika besökare vilket gör Tradera till en Sveriges största sajter enligt SIS-Index.

Mer från Tradera:
    Tradera på Facebook, Tradera på Twitter, Tradera på Youtube, Tradera Widget, Nyheter från Tradera, Kampanjer på Tradera