Chefens julklapp hamnar ofta i garderoben

Julklappshandeln är i full gång och de flesta företag har vid det här laget börjat fundera på julklappar till medarbetarna. I Traderas årliga undersökning visar det sig att 84 procent av de tillfrågade någon gång har fått en julklapp av företaget de jobbar på och snittvärdet uppskattas till knappt 300 kronor. Nivån på julklappen från chefen är dock väldigt varierande och det kan vara allt ifrån extra månadslöner och semesterresor till fula slipsar och falukorv.

Även om företagsjulklappar är vanligt förekommande i Sverige är det ändå 14 procent som uppger att de aldrig har fått en julklapp av företaget de jobbar på. Bland de 84 procent som fått julklappar av chefen så är nivån minst sagt varierande. Bland de bättre julklapparna återfinns: en extra lön, extra semesterdagar, datorer, delikatesskorgar och resor till exotiska resmål. Till de mindre uppskattade julklapparna hör skeva ljusstakar, falukorv, äppelmos, fula slipsar, muggar med företagslogo, samt lotter från chefens idrottsförening. Enligt de svarande i undersökningen ligger snittvärdet på företagsjulklapparna på knappt 300 kr.

Tyvärr är många av julklapparna saker som för det mesta bara slängs eller hamnar i en garderob direkt efter jul. 37 procent uppger att de sällan eller ibland uppskattar julklappen de har fått av chefen. I undersökningen visade det sig också att bara fyra av tio brukar byta eller på annat sätt göra sig av med oönskade julklappar. Det innebär troligtvis att förråd och garderober är fulla av gamla klappar som förtjänar ett bättre öde.

–      Det kan faktiskt bli så att även den trista julklappen kan bli något bra. Man kan ge den till någon som uppskattar den mer eller kanske sälja den, säger Jenny Pedersén, presschef på Tradera.

Som vägledning i julklappsdjungeln för arbetsgivare följer här topplistor på vilka klappar som flest anställda uppger har varit den bästa julklappen respektive den sämsta.

Chef, detta ska du ge till dina anställda i julklapp:

1. Presentkort
  2. Pengar
  3. Förmåner (som t.ex. extra semesterdagar)
  4. Matkorg/delikatesser
  5. Knivset/bra köksredskap

Chef, detta ska du inte ge till dina anställda i julklapp:

1. Prylar med företagets logo
  2. Almanacka
  3. Chokladask
  4. Gammal mat
  5. Udda prydnadsföremål

Faktaruta, Julgåvor

Julgåvor till anställda

Julgåvor till anställda är skattefria för de anställda om:

• värdet inte överstiger 450 kronor inklusive moms (från och med inkomståret 2009). I värdet inräknas inte fraktkostnader. Om värdet är högre blir gåvan skattepliktig från första kronan.
  • julgåvan inte är kontanter. Skattefriheten gäller inte gåvor som lämnas i pengar. Med pengar jämställs andra betalningsmedel såsom check eller postväxel. Gåva i form av presentkort som inte kan bytas mot pengar kan vara skattefri.

Julgåvor till kunder är inte avdragsgilla

Avdrag medges dock för enklare reklamgåvor av förhållandevis obetydligt värde till kunder, om gåvorna antingen har direkt anknytning till företagets verksamhet eller är enklare presentartiklar. Vanligtvis är reklamgåvorna, t.ex. almanackor eller pennor, försedda med företagets logotyp. Gåvorna ska lämnas till ett större antal personer/kunder för att vara avdragsgilla.

Källa: Skatteverket

Fakta om undersökningen:

Undersökningen genomfördes av YouGov under oktober 2011. 1021 svenskar i åldern 18-65 år svarade på webbenkäten.

Jenny Pedersén, Pressansvarig, Tradera
jepedersen@ebay.com

Tradera startades 1999 och är ett Ebayföretag. Tradera är en av Sveriges ledande köp- och säljsajter med över 2,5 miljoner registrerade medlemmar och 1,2 miljoner unika besökare i veckan. På Tradera kan du fynda bland närmare en miljon nya varor och andrahandsobjekt, både till fast pris och på auktion.

Mer från Tradera:
Tradera på Facebook, Tradera på Twitter, Tradera på Youtube, Tradera Widget, Nyheter från Tradera, Kampanjer på Tradera