Dags att rensa i trädgård och redskapsbod - svenskarnas gamla verktyg är en guldgruva

Fler och fler börjar nu ut att städa upp efter vintern i trädgårdar, på landställen och kolonilotter. Tradera har inför säsongen undersökt hur mycket tid svenskarna lägger på sina rabatter, hur det ser ut med gröna fingrar och hur mycket prylar det egentligen finns i verktygsbodarna.

I Traderas undersökning visade det sig att svenskarnas intresse för trädgård/odling är väldigt stort. Hela 61 procent uppgav att de gärna ägnar sig åt trädgårdsarbete och odling. Det verkar också finnas en koppling till hur gammal man är. Bland 50-65 åringar var siffran 67 procent, bland 18-29 år, 46 procent. I snitt uppskattar svensken att denne spenderar 73 timmar per år i trädgårdslandet.

Vad gäller självförtroendet i trädgårdslandet så är det ganska bra, ungefär en av tre anser sig ha ”gröna fingrar” (27 %). Speciellt i Skåne, Halland och Blekinge verkar de bästa trädgårdsmästarna finnas (31 %). Medan man i norr har betydligt sämre självförtroende gällande växthantering (17 %).

Oanvända verktyg för 6 320 kr i redskapsbodarna
Svenskarnas trädgårds- och redskapsbodar är relativt fullproppade med prylar som man sällan eller aldrig använder. Bland de svarande har 27 procent verktyg eller redskap som de aldrig använder. Dessa prylar uppskattas av dem själva till ett snittvärde av 6 320 kr.

– Våra växt, fröer och sticklingskategorier samt verktyg är kategorier som alla växer kraftigt under våren på Tradera. Folk sitter på en guldgruva med verktyg som de aldrig använder. Över 6 300 kronor i snitt är en summa som definitivt gör sig bättre på ett bankkonto än i en redskapsbod, säger Anna Chrona, presschef på Tradera.

Länk till verktyg på Tradera:

Länk till fröer och sticklingar på Tradera:

Information om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i mars 2011 av undersökningsföretaget Yougov.
1022 personer mellan 18-65 år besvarade webbenkäten.

Anna Chrona, Pressansvarig, Tradera
achrona@ebay.com

Tradera startades 1999 och är ett Ebayföretag. Idag är Tradera Sveriges största auktionssajt med över
2,2 miljoner registrerade medlemmar. Beroende på säsong ligger mellan 650 000 och 1 miljoner varor ute till försäljning varje dygn, och varje vecka har Traderas hemsida 1,3 miljoner unika besökare vilket gör Tradera till en Sveriges största sajter enligt SIS-Index.

Mer från Tradera:
Tradera på Facebook, Tradera på Twitter, Tradera på Youtube, Tradera Widget, Nyheter från Tradera, Kampanjer på Tradera