Den bästa julklappen är den som redan finns

På söndag startar den officiella julklappshandeln i och med Skyltsöndagen och Handelns Utredningsinstitut (HUI) förutspår nya rekordsiffror i detaljhandeln. Vill man göra ett klimatsmartare val kan man istället köpa begagnade julklappar till släkt och vänner. Svensken är nämligen mer positivt inställd till en begagnad julklapp än någonsin.

Julen är en av våra största högtider och Svenskarna konsumerar mer än under någon annan högtid på året. HUI förespår ännu ett rekord för julhandeln i år och detaljhandeln förväntas omsätta cirka 64,7 miljarder kronor, en ökning på 3 %. Trots detta finns det en ökande miljömedvetenhet hos Svenskarna. I Traderas nyligen genomförda undersökning visade det sig att 13 % gör så mycket de kan för att leva klimatsmart, 46 % gör vissa ansträngningar men upplever att de nog kan bli bättre och 36 % agerar klimatsmart ibland.

Ett sätt att spara lite på miljön skulle kunna vara att handla en begagnad julklapp istället för en ny. Enligt Traderas undersökning skulle inte en begagnad julklapp skapa speciellt många sura miner under julklappsutdelningen. Hela 61 % av svenskarna positiva till att köpa en begagnad julklapp till en vän eller släkting (samma siffra 2009 var 44 %). Ännu högre siffra är det i de yngre generationerna, hela 71 % av 18-29 åringarna är positiva till att köpa begagnade julklappar. En övervägande majoritet (69 %) skulle heller inte bli besvikna över att själva få en begagnad julklapp (samma siffra 2009 var 62 %).

–      Det märks bland annat på våra siffror innan jul att svenskarna har blivit mer miljömedvetna. Det som är det absolut bästa med en begagnad julklapp, förutom att den är bättre miljömässigt, är att den också för det mesta är unik. Risken att det är flera släktingar som ger samma sak till någon är minimal. Har man dessutom lite tur kan man lätt göra fynd och spara lite på den redan hårt belastade julplånboken, säger Anna Chrona pressansvarig på Tradera.

När det gäller julklappshandel har 64 % ambitionen att handla noga utvalda och personliga julklappar till släkt och vänner. Speciellt kvinnor går in för att handla uttänkta julklappar (73 %), bland män är samma siffra 56 %. Däremot är 26 % av svenskarna mindre planerande och kommer att spontanhandla dagarna precis innan jul.

Vad gäller julklappsbudget är partnern högst prioriterad. Svensken är i genomsnitt beredd att lägga 1860 kr i genomsnitt på julklappar till sin partner. Till Mamma i genomsnitt: 549 kr, till pappa: 526 kr, Syskon: 500 kr och till svärföräldrar: 383 kr.

Undersökningen i korthet:

• 69 % skulle inte bli besvikna om de fick en begagnad julklapp.
  • 61 % kan tänka sig att köpa en begagnad julklapp till nära och kära.
  • 64 % har ambititionen att handla noga uttänkta julklappar till släkt och vänner.
  • 26 % uppger att de kommer spontanhandla julklappar dagarna precis innan jul.
  • Partnern kommer få den dyraste julklappen, igenomsnitt 1 860 kr, svärföräldrarna får den minst värdefulla julklappen i genomsnitt 383 kr.

Fakta om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Tradera via marknadsundersökningsföretaget Yougov under oktober 2010.
1 010 svenskar mellan 18-65 år var med och svarade på webbenkäten.

För ytterligare information och lokal statistik kontakta:
Anna Chrona, Pressansvarig, Tradera
achrona@ebay.com

Tradera startades 1999 och är ett Ebayföretag. Idag är Tradera Sveriges största auktionssajt med över
2,2 miljoner registrerade medlemmar. Beroende på säsong ligger mellan 650 000 och 1 miljoner varor ute till försäljning varje dygn, och varje vecka har Traderas hemsida 1,3 miljoner unika besökare vilket gör Tradera till en Sveriges största sajter enligt SIS-Index.

Mer från Tradera:
Tradera på Facebook, Tradera på Twitter, Tradera på Youtube, Tradera Widget, Nyheter från Tradera, Kampanjer på Tradera