Elskåpskonst auktioneras ut till förmån för hemlösa

Energibolaget Fortum och varuhuset PUB gör ett gemensamt projekt för att stödja Stockholms hemlösa. Vinnarbidragen från tävlingen ”Konst på elskåp” kommer att auktioneras ut på Tradera och hela behållningen går till Stockholms Stadsmission. Samtliga bidrag visas under auktioneringsperioden på PUB från och med den 20 november till den 28 november.

Under hösten uppmanade Fortum i samarbete med Stockholms stad allmänheten att ge förslag på hur de grå elskåpen i staden kan bli vackrare. Syftet var att minsta klotter och göra staden trevligare. Intresset var över förväntan och över tusen bidrag inkom. Nu ska elskåpskonsten som fick mest röster skänka ännu mera glädje.

Engagemanget för elskåpstävlingen var mycket stor och många har varit intresserade av att köpa vinnarbidragen. Därför har vi valt att arrangera en auktion som alla lätt kan delta i på nätet och samtidigt ställer vi ut bidragen på en central och välbesökt plats som PUB. På så sätt vill vi hjälpa till att göra Stockholm till en lite varmare och mänskligare stad för alla, inte minst för de hemlösa nu i juletider, säger Ann Lindell Saeby, kommunikationsdirektör på Fortum.

Nu pryder vinnarbidragen 31 elskåp runt om i Stockholms innerstad fram till årsskiftet. Bakgrunden till elskåpsprojektet är att tidigare erfarenheter visar att en väl omhändertagen stadsmiljö både kan bidra till ökad trivsel, trygghet och även minska skadegörelsen. Fortum kommer att utvärdera om elskåpskonsten kan bidra till detta. Varje år har klottersaneringen av elskåp och annan utrustning kostat 10 miljoner kronor.

Det är ett ovanligt och spännande samarbete som vi gör tillsammans med Fortum. Vi är givetvis stolta att kunna visa upp den elskåpskonsten där behållningen från auktionen går till välgörenhet. Den här typen av utställning passar vår vision för PUB som ett modernt och personligt varuhus, säger Marianne Perslow, marknadsansvarig på PUB.

Tävlingen har inspirerat allt från etablerade konstnärer och illustratörer till skolbarn och ungdomar att bidra med alster till elskåpen. Från början riktade sig tävlingen till stockholmarna, men personer från övriga av Sverige har också lämnat bidrag. Flera av dessa finns med bland de bidrag som auktioneras ut. Samtliga 31 upphovsmän har blivit kontaktade och informerade om auktionen. De har fått erbjudande om ersättning för sitt verk eller att motsvarande summa skänks till Stockholms Stadsmission.

Auktion:
Start lördag den 20 november kl 9.00 och avslutas söndag den 28 november kl 18.00 på:

Utställning: PUB plan 2, vid Hötorget i Stockholm, från den 20 november till och med den 28 november. www.PUB.se

Information om projektet och Stockholms första elskåpsvandring: fortum.se/elskap

För mer information, kontakta:
Agneta Molinder, Presschef, Fortum Sverige

Anna Chrona, Pressansvarig, Tradera
achrona@ebay.com

Tradera startades 1999 och är idag Sveriges största auktionssajt med över 2,2 miljoner användare och varje månad säljs det hundratusentals varor. Varje vecka har Traderas hemsida 1,3 miljoner unika besökare vilket gör Tradera till en Sveriges största sajter enligt SIS-Index.

Mer från Tradera:
Tradera på Facebook, Tradera på Twitter, Tradera på Youtube, Tradera Widget, Nyheter från Tradera, Kampanjer på Tradera